Když se řekne zákaz mobilů ve škole, vždy mi to zvedne obočí. A ne proto, že bych byla nějaký zarputilý odpůrce technologií. Mám dvě malé děti a vím, jak rychle se dnes technika stala součástí našeho života. Můj nejstarší syn právě nastoupil do první třídy a otázka mobilů se objevuje už na začátku jeho školní cesty. Jasně, mobil mu určitě nedáme, spíše uvažujeme o chytrých hodinkách, abychom věděli, kde je. Ale mobil? To určitě ne!
A jak to tedy je s tím zákazem mobilů ve škole? Pojďme si o tom popovídat a prozkoumat argumenty pro i proti. Pro zajímavost někde na internetu jsem našla hlasování na vzorku několik tisíců lidí a víceméně přes 75% rodičů bylo pro zákaz mobilů ve škole. My je v našem mládí také neměli a žijeme…
Obsah článku
Argumenty pro zákaz mobilů ve škole
1. Zamezení závislosti na technologiích
Mobilní telefony mohou snadno vést k návykovému chování, což je problém zejména u dětí. Pokud jsou mobily ve škole zakázány, děti mají menší příležitost trávit čas na sociálních sítích nebo hrát hry, což snižuje riziko závislosti a podporuje zdravější vztah k technologiím.
2. Podpora osobní komunikace
Přítomnost mobilních telefonů může bránit dětem v přímé komunikaci s ostatními. Bez mobilů se děti více věnují komunikaci tváří v tvář, což podporuje rozvoj sociálních dovedností a vytváření kvalitnějších vztahů mezi spolužáky.
3. Menší rušivé elementy ve třídě
Učitelé si často stěžují, že mobily ve třídě ruší výuku. Bez mobilů dochází ke snížení rušivých elementů, což vede k lepšímu soustředění žáků na probíranou látku a zvyšuje kvalitu výuky.
4. Zvýšená koncentrace a soustředění
Mobil v ruce je jako částečná závislost. Všichni známe ten pocit, kdy nám telefon zapípá a my okamžitě potřebujeme vědět, co se děje. Pro děti ve školním věku to platí ještě více. Pokud jsou mobily zakázány, děti se mohou lépe soustředit na učení, na činnost, kterou by v daný okamžik měly dělat.
Učitelé si často stěžují, že děti si pod lavicemi kontrolují zprávy nebo hrají hry, což odvádí jejich pozornost a ničí soustředění nejen jich samotných, ale i jejich spolužáků.
5. Prevence kyberšikany
Kyberšikana je téma, které je ve školním prostředí bohužel stále aktuálnější. Mobilní telefony jsou pro kyberšikanu ideálním prostředkem – ať už jde o natáčení videí, focení bez svolení nebo odesílání zákeřných zpráv. Bez mobilů ve škole se možnost těchto negativních situací snižuje. Děti se tak mohou cítit ve škole bezpečnější a nemusejí se bát, že jejich spolužáci zveřejní jejich fotky nebo videa na sociálních sítích.
6. Snižování sociálních nerovností
Mobilní telefony se staly i symbolem určitého statusu. Víme, že některé děti mají nejnovější modely smartphonů, zatímco jiné nemají ani obyčejný tlačítko. Bez mobilů ve škole tyto rozdíly mizí. Děti se nemusejí cítit podřadně nebo jako „vyčlenění“ jen proto, že nemají drahý telefon. Navíc se díky tomu více věnují jeden druhému a osobně komunikují, což je něco, co ve světě technologií postupně mizí.
7. Podpora fyzické aktivity
Bez mobilů jsou děti povzbuzovány k většímu pohybu. Během přestávek se většinou nehrají mobilní hry, ale bĞhají po hřišti, skáčou přes švihadlo nebo si prostě hrají. Také fyzická aktivita přispívá ke zlepšení soustředění a celkovému zdravotnímu stavu, což jsou další velké výhody zákazu mobilů ve školách.
Argumenty proti zákazu mobilů ve škole
1. Možnost rychlého vyhledávání informací
Mobilní telefony umožňují žákům okamžitě vyhledat potřebné informace během vyučování. To může být velmi užitečné při diskusích, kdy žáci potřebují doplnit znalosti nebo ověřit fakta, a zvyšuje to kvalitu výuky.
2. Podpora samostatnosti dětí
Mobilní telefony mohou také podporovat samostatnost žáků. Mohou si nastavit připomínky, kontrolovat svůj rozvrh nebo používat aplikace, které jim pomáhají organizovat čas a úkoly. Tento způsob využívání technologií učí děti odpovědnosti a samostatnosti.
Argumenty proti zákazu mobilů ve škole se často točí kolem bezpečnosti, vzdělávání a rozvoje digitálních dovedností dětí. Mobilní telefony mohou sloužit jako nástroje pro komunikaci, rozvoj digitálních schopností a podpora vzdělávání, což přináší určité výhody, které by se zákazem mohly ztratit.
3. Bezpečnost a komunikace s rodiči
Jedním z nejčastějších argumentů proti zákazu mobilů ve škole je bezpečnost dětí. Rodiče chtějí mít možnost se svými dětmi komunikovat v průběhu dne. Zvláště v dnešním rychlém světě, kde mohou nastat různé krizové situace, je pro ně mnoho rodičů důležité, aby se dítě mohlo ozvat nebo aby mohli dítě zkontrolovat, pokud se něco stane.
Například při zpoždění autobusu nebo změně školního rozvrhu může být možnost okamžitého kontaktu pro rodiče i dítě velmi uklidňující. Chytré hodinky jsou pro některé rodiče řešením, ale ne každý si je může dovolit nebo je preferuje.
4. Rozvoj digitálních dovedností
V dnešní době, kdy se digitální gramotnost stává klíčovou dovedností, je významné, aby děti uměly mobilní technologie používat efektivně a odpovědně. Používání mobilů může dětem pomoci rozvíjet konkrétní dovednosti, jako je kritické myšlení, schopnost efektivně vyhledávat a ověřovat informace, nebo také zvládání organizace času pomocí různých aplikací.
Tímto způsobem se děti učí, jak technologie využívat jako nástroj, který jim pomáhá nejen při učení, ale i v běžném životě. Zákaz mobilů může způsobit, že děti přijdou o možnost učit se, jak těchto zařízení využívat k pozitivním účelům, jako jsou aplikace na vzdělávání, organizaci času nebo hledání informací. Správné a odpovědné využití mobilů je něco, co bychom měli u dětí podporovat, ne potlačovat.
5. Mobil jako nástroj pro učení
Mobilní telefony nejsou jenom nástroje zábavy. Mohou sloužit jako skvělý vzdělávací prostředek. Existuje řada aplikací, které mohou dětem pomoci s matematikou, jazykovými cvičeními nebo procvičováním paměti. Například aplikace jako Khan Academy nebo Duolingo jsou velmi užitečné pro samostatné učení matematiky a jazyků.
Další aplikace, jako je Quizlet, mohou pomoci s procvičováním slovní zásoby nebo jiných předmětů. Navíc internet poskytuje okamžitý přístup k informacím, které mohou být užitečné i během vyučování. Učitel může mobil použít například pro hledání doplňujících informací k probíranému tématu nebo pro rychlou kontrolu nějaké otázky.
Jaké jsou zkušenosti v jiných zemí?
Ve Francii platí od roku 2018 zákaz mobilů na základních a nižších středních školách. Tento krok byl přijat s cílem omezit rušení během vyučování a podpořit lepší sociální interakci mezi žáky. Podle francouzských ředitelů a učitelů to vedlo k lepšímu chování žáků během vyučování a klidnějšímu prostředí ve třídě.
Ve Velké Británii se diskuze o zákazu mobilů stále vedou, ale mnoho škol se rozhodlo pro omezené využití mobilů během vyučování, což znamená, že žáci mohou mobily používat pouze v případě, že je to součástí výuky. Tento kompromis se zdá být pro mnohé školy úspěšným modelem, který pomáhá najít rovnováhu mezi digitální gramotností a soustředěním na vyučování.
V Německu mají jednotlivé spolkové země odlišný přístup. Některé země, jako například Bavorsko, mají přísný zákaz používání mobilů na základních a středních školách, zatímco jiné povolují jejich používání pouze s omezeními. Tento přístup má za cíl nejen snížit rušení během výuky, ale také podporovat lepší soustředění a osobní komunikaci mezi žáky.
V severských státech, jako je Finsko a Švédsko, se klade velký důraz na vyvážený přístup k technologiím ve škole. Mobily nejsou zakázány, ale jejich používání je regulováno tak, aby podporovaly výuku, a ne ji narušovaly. Učitelé mají možnost rozhodnout, kdy a jak mohou být mobilní zařízení využívána, což dává školám flexibilitu a možnost využít technologie jako nástroj pro vzdělávání.
V České republice je situace rozdílná škola od školy. Některé školy mobilní telefony plně zakazují, jinde jsou povoleny, ale jejich využití je velmi omezené. Rozhodnutí většinou závisí na vedení školy a na tom, jaký přístup preferuje.
Závěr
Jak tedy vidíte, téma zákazu mobilů ve školách je složité a má své opodstatněné argumenty na obou stranách. Na jedné straně je zde snaha podpořit koncentraci, fyzickou aktivitu a rovnost mezi dětmi. Na druhé straně stojí důraz na bezpečnost, rozvoj digitálních dovedností a využití moderních technologií k výuce.
Pro rodiče, jako jsem já, kteří se snaží vyvážit bezpečnost a vzdělávání svých dětí, je důležité najít tu správnou rovnováhu.
Možná nejsme ještě zcela rozhodnuti, co je správné, ale důležité je naslouchat jak potřebám našich dětí, tak i doporučením učitelů a odborníků.
Jen tak můžeme dětem poskytnout prostředí, ve kterém se mohou rozvíjet co nejlépe, ať už s mobilem v kapse nebo bez něj.
Vaše komentáře
Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.