Když jsem před téměř rokem v květnu podepisoval papíry k naší nové Tesle Model Y Performance, netušil jsem, že tím vlastně uzavírám ještě další nový vztah. Nikdy by mě nenapadlo, že budu sdílet své denní dojíždění s někým, kdo mi neustále poslouchá, a ještě má šikovně zabudovaný autopilot.
Ačkoliv mi při představě auta na elektřinu tančily v hlavě vize budoucnosti jako z filmů, realita byla mnohem pozemštější, ale v dobrém slova smyslu.
Mých prvních 30 dnů s touto kráskou bylo, jako když si dáte to první sousto oblíbeného jídla – vždycky vám utkví v paměti. Hned na začátku jsem si řekl, že zkusím autíčko pořádně provětrat, a tak jsem se každé ráno těšil, jak se posadím do té tiché, ale zároveň výkonné kabiny, zapnu svůj oblíbený playlist a svištím na meetingy.
Hodně jsem slyšel o tom, jak je elektromobil jenom pro “eko-fanatiky”, ale řeknu vám, tato mašina změní názor i tomu největšímu zarytci. A teď, téměř po roce, bych si ani nevzpomněl, jaké to je sednout do něčeho, co chrochtá, kouří a žádá si svou dávku benzinu nebo nafty.
Tesla je tak trochu jako ten chytrý kámoš, který má vždycky v rukávu něco, co vás ohromí – ať už jde o skryté úložné prostory nebo ten obří úchvatný dotykový displej, kterým by se dala řídit i vesmírná loď. A s humorem musím dodat, že jsem se při prvním dobití z fotovoltaiky doma cítil jako astronaut, který svůj nadupaný raketoplán dobíjí přímo ze Slunce 🙂
Život s Teslou Model Y Performance není jenom o jízdě – je to i o těch malých radostech, jako když se vám přes aplikaci povede rozehřát auto přesně v tu chvíli, když jdete v zimě z kanceláře. A když jste na cestách, auto na vás počká klidně poslušně zaparkované, aniž by si stěžovalo na zimu nebo vedro.
Takže ano, po téměř roce s Teslou mohu říct, že má láska k elektřině a všemu “smart” jenom vzrostla. A jak říkám svým kamarádům, když se mě snaží přemluvit na návrat k autům na fosilní paliva: “Kámo, já už jsem v tomhle vztahu šťastný, vracet se zpět by byl technologický rozvod!”:)
Obsah článku
Denní dojíždění a pohodlí s Teslou Model Y
Každý den s Teslou Model Y Performance začíná scénářem, o kterém se mi dříve ani nesnilo. Když jsem vyměnil klíče od svého předešlého auta na naftu za chytrý telefon s aplikací Tesla, stala se moje ranní rutina zábavným dobrodružstvím.
Ráno se probudím a ještě než se nasnídám, tak vytáhnu mobil a použiji aplikaci Tesla k aktivaci klimatizace v autě. Ať už je venku mrazivá zima nebo dusné léto, Model Y je vždy připravená poskytnout mi ten správný komfort. Je to trochu jako mít osobního meteorologa, který se postará o to, aby vám bylo v autě fajn za každého počasí.
Když pak vcházím do garáže, nečeká mě žádné nepříjemné překvapení. Systém Keyless-Go, respektive bezklíčový vstup, funguje zcela bezchybně. Stačí se jen přiblížit k autu a klika dveří, která si už několikrát vyžádala menší zápas v mrazivých dnech, mě přivítá hladkým vysunutím. Místo řidiče v Tesle je pak záležitostí pohodlí a elegance. Sedadla z vegan kůže jsou nejenom etickým, ale i komfortním rozhodnutím – nastavení sedadel si auto pamatuje a automaticky mě uvítá tou pravou pozicí pro mé tělo 80+.
Po nastartování, které je v podstatě jen o stisknutí brzdy a zařazení jízdního režimu D, ovládne celý interiér neskutečně velký 15-ti palcový dotykový displej. Ačkoliv by se mohlo zdát, že jeho obsluha během jízdy může být komplikovaná, je to opak je pravdou. Jednoduché a intuitivní menu umožňuje najít všechny funkce vozidla během několika doteků. A když říkám všechny, myslím tím opravdu vše – od navigace, otevírání kaslíku spolujezdce, přes monitorování spotřeby energie, až po výběr hudby, kterou mám přes integrovaný Spotify účet hned na dosah ruky.
A že je to hudba! Audio systém v Model Y je jedním z aspektů, které denní cestování mění na osobní koncertní halu. Vyrovnat se s ranní dopravní špičkou je o poznání snazším, když jsou oblíbené skladby podány s čistým zvukem a hlubokým basem, které vás doslova pohltí a zlepší vám náladu.
Cestou do práce pak na mě čeká užitečná asistence autopilota. Zpočátku jsem byl trochu skeptický – svěřit část mé denní cesty počítači? Ale brzy se to stalo jedním z momentů, na které se každé ráno vyloženě těším. Aktivace autopilota je otázkou dvou pohybů páčkou a najednou je z Tesly spolujezdec, který drží rychlost, sleduje provoz kolem sebe a udržuje bezpečný odstup od ostatních vozidel. Je to tak trochu jako mít vlastního osobního řidiče, který vám umožní občas se věnovat i jiným aktivitám – samozřejmě s neustálým dohledem nad tím, co se na silnici před vámi a kolem děje.
Samotný pohon auta je příběh sám o sobě. Silné elektrické motory poskytují okamžité zrychlení bez zbytečného hluku a vibrací. Jízda s Model Y Performance je tichá, ale pokud si to zažádá situace, nebo prostě jenom chuť na trochu adrenalinu, dokáže být tato elektrická kráska ohromující. Zrychlení z nuly na stovku za méně než 3,5 sekundy je zážitek, který nikdy neomrzí a každý předjížděcí manévr se stává důvodem pro mírný úsměv na tváři.
Při každodenním popojíždění po městě i mimo oceňuji i energetickou efektivitu vozu. Tesla Model Y Performance má spotřebu, která se i přes výkony, které nabízí, pohybuje na velmi přijatelných úrovních. Za tu dobu co ji doma máme se pohybujeme kolem 17,8 Kwh v průměru, což si myslím, že je velice slušná spotřeba. Díky rekuperaci energie při brzdění se navíc mnoho ze spotřebované energie vrací zpět do baterie, čímž se prodlužuje dojezd a snižuje potřeba častého dobíjení.
Ale když už o dobíjení mluvíme, moje zkušenost se stala ještě pozitivnější poté, co jsem doma instaloval fotovoltaickou elektrárnu. Ale o tom až v další části článku, kde se budu věnovat právě této oblasti mého elektrického dobrodružství s Teslou Model Y.
Fotovoltaika a ekologie: S Teslou směrem k udržitelnosti
Nyní se dostáváme k dalšímu milníku mého elektromobilového dobrodružství – životu s fotovoltaikou na střeše našeho domu, který mi otevřel dveře do světa zcela soběstačné energetiky. Přiznám se, že s instalací fotovoltaické elektrárny jsem měl zprvu lehké obavy, především, aby nám neshořel dům. Na jedné straně pohled na snižující se účty za elektřinu a myšlenka nezávislosti na energetických gigantech alá ČEZ způsobovaly, že jsem si připadal jako malý revolucionář v domácím dresu. Na straně druhé mne ale honily otázky spojené s investicí a reálnou návratností.
Nicméně čísla a tvrdá data mluví jasně – vyrobená elekřina nejen že pokryje veškerou spotřebu domácnosti, ale s rezervou napájí i naši Teslu Model Y. Na konec nesmyslně vysokých účtů za elektřinu, jsem mohl konečně zapomenout.
Jakmile byla fotovoltaika nainstalována a připojena k inteligentní domácnosti, začalo se mi ulevovat od srdce. A nebylo to jen tou hřejivou představou večerního sledování spotřeby v aplikaci na iPhonu – právě jsem se stal producentem zelené energie. Huráááá 🙂
Ekonomická úspora je samozřejmě přesvědčivá tak jako tak. Pořizovací cena se pohybovala v oblasti, která se zdála vysoká, ale při průměru 6 leté návratnosti investice a garantované 30 leté životnosti FVE panelů to byla kalkulace pro budoucnost. Peníze ušetřené na benzínu nebo naftě se najednou zdály zanedbatelné oproti tomu, co teď mohu ušetřit na účtech za elektřinu. A tím to nekončilo.
Ekologický přínos byl další motivací. Už nejenže jsem nepouštěl do ovzduší CO2 z výfuku, ale i moje střecha se stala bojištěm proti emisím. Přeměna slunečního záření na elektřinu znamenala, že každý den, když jsem sedal do svého Model Y, byla to jízda čistá nejen v technickém smyslu slova, ale i ve smyslu svědomí. V podstatě se můj přejezd z bodu A do bodu B stal tichou poctou matce Zemi.
Navíc, využívám-li aplikaci Tesla pro monitorování nabití a správu spotřeby, stává se z toho hra čísel. Schopen vidět přesně, kolik energie jsem vyprodukoval a jak efektivně ji využívám, pociťuji ten opravdový smysl pro kontrolu nad vlastní energetickou stopou.
V zimních měsících, kdy slunce není zrovna štědré svými paprsky, se může zdát, že fotovoltaika přestává dávat smysl. Ale překvapivě i slabé zimní slunce má pro Teslu své kouzlo. Samozřejmě, účinnost panelů fotovoltaiky klesá, ale s dostatečným výkonem a kapacitou baterií dokážu přečkat i tyto chmurné dny bez toho, aniž bych musel nějak zásadně sáhnout do sítě.
Výsledek tohoto experimentu s FVE je pro mě víc než pozitivní. Jistě, občas se setkám s lehkým úšklebkem sousedů, když jim vysvětluji, jak má moje auto vlastní solární elektrárnu na střeše našeho domu. Ale když jim pak ukážu účet za elektřinu, který má více společného s číslem obuvi než s počtem nul, mění se tento úšklebek v závistivý obdiv.
A to není vše. Přesunu-li se od čísel a grafů ke globálnímu dopadu, stává se můj osobní příběh částí mnohem většího narativu. Každý kilometr ujetý na energii co zrovna vyprodukovala naše fotovoltaika, snižujeme zátěž naší planety a pomalu, ale jistě přepisujeme definici e-mobility pro budoucí generace.
Vzhledem k tomu, že jsem se již vypravil po této cestě k ekologické soběstačnosti, zůstává mi jedině pozorovat, jak Teslu napájí slunce, a děkovat za každý den plný slunce, které mi dodá nejen energii, ale i jistotu, že jsem pro svět učinil další krok správným směrem.
Na cestách s Teslou: Z Prahy na Moravu bez problémů
Moje první výprava s Teslou Model Y na Moravu se nesla v duchu dobrodružství a zvědavosti, zastřené lehkým dojemem, zda vše půjde tak hladce, jak se v recenzích píše. Příprava na cestu byla příjemně jednoduchá – na dotykovém displeji jsem zadal cílovou destinaci a Tesla mi sama navrhla optimální trasu s doporučenými dobíjecími zastávkami. I když auto samo o sobě nabízí tak sofistikovanou službu, jako je plánovač cesty, je to úžasný pocit, že vás už nikdy nečekají nepříjemné překvapení v podobě vybité baterie.
Olomouc, dvě třetiny cesty mezi Prahou a Moravou, se stala přirozenou dobíjecí oázou, kde jsem měl příležitost protáhnout si nohy a vychutnat si kávu v místním bistru. Zatímco Tesla nasávala novou energii z rychlodobíjecí stanice Supercharged, ocenil jsem, jak bezproblémově lze elektromobilový život kombinovat s lidskými potřebami. Síť dobíjecích stanic pro elektroauta je v České republice natolik hustá, že se o dobíjení není nutné vlastně vůbec starat.
Cestou na Moravu, Tesla Model Y Performance ukázala, co znamená jízda s elektrickým vozem. Dynamika a akcelerace vozu, jež jsou často zmiňovaným lákadlem elektromobilů, přispěly ke zpříjemnění každé kilometrové etapy cesty. Ačkoli je Model Y SUV, chová se na silnici stabilitou, kterou byste očekávali od super sportovních aut. Samozřejmě, chloubou tohoto vozu je tichá jízda – při klesání do údolí Moravské brány bylo slyšet jen šumění větru kolem karoserie a naplno běžící rekuperace 🙂
Důležitou zmínkou k nabíjení ještě je, že navigace nevede nejen k nejbližším Superchargerům od Tesly. Při plánování cesty můžete využít i množství dalších kompatibilních dobíjecích stanic jako je ČEZ, EON, PRE, IONITY atd., což násobně zvyšuje flexibilitu při vašem cestování. Tato funkce se ukázala být k nezaplacení, když jsem chtěl vložit do cesty drobné výletní odbočky, a nechtěl se spoléhat pouze na doporučené trasy, na kterých se nachází Supercharged.
Je pravda, že elektromobily vás nutí plánovat cesty trochu jinak než auta s klasickým spalovacím motorem. Musíte myslet na možné dobíjení – ale paradoxně vám to dává příležitost objevovat nová místa. A co víc, zjistil jsem, že tato „dobíjecí přestávka“ je ve skutečnosti daleko přirozenější, než jsem čekal. Vždyť kolikrát jsem si i v minulosti přál, aby cesta na Moravu byla přerušena krátkým odpočinkem.
S příchodem večera a zahájením poslední etapy mé cesty mě obklopil hřejivý pocit, že se za dnešek posunu ve svých cestovatelských cílech zase o kousek dál. Když jsem konečně zastavil v Orlové (kde bydlí manželky rodiče), ujistil mě pohled na aplikaci Tesly, že zbývající nabití je více než dostatečné pro další den plný objevování. Třeba sjedu za kamarádem do Ropice na golf 🙂
Řekl bych, že cestování s Teslou Model Y je zkušenost, která vám jednou za čas připomene, že žijeme v éře mnoha změn. A za mě, rozhodně změn k lepšímu. Nabíjení na cestách už není výsadou odvážných průkopníků elektromobility, ale běžnou součástí života mnoha řidičů, kteří si chtějí užívat pohodlí a současně jednat šetrně k prostředí. Teslu Model Y si tak můžete užít jak na každodenních trasách, tak i na dlouhých cestách bez jakéhokoliv pocitu kompromisu. A tohle je teprve začátek.
Méně pozitivní stránky: Zamrzlé kliky a tvrdší jízda na 21″ kolech
Jak už to tak bývá, každá mince má dvě strany a i Tesla Model Y Performance není rozhodně bez vady. Po téměř roce provozu a především zimě, která občas připomínala spíše polární výpravu než běžné české počasí, jsem se setkal s pár momenty, kdy jsem si připadal jako průzkumník věčně zmrzlých končin, který právě objevil malou nepříjemnost moderní elektromobility – zamrzlé elektrické kliky u dveří.
Nemyslete si, že to píši ve zlé víře nebo s odpudivým rozhořčením. Znám dobře bonmot o britských elektromobilech, kde se po deštivém dni šušká, že na klikách můžete najít útulné uskupení roztomilých mechorostů. U Tesly je to však trochu jinak. Model Y má sice hladké linie a aerodynamický design, ale když rtuť teploměru klesne pod bod mrazu, kliky mohou proměnit v ořech těžší k rozlousknutí než záhada Bermudského trojúhelníku.
Jako fanoušek Tesly jsem sice počítal s nějakými těmi výzvami, ale setkání se zamrzlou klikou od dveří, která zatvrzele odmítala spolupracovat, když se snažíte odjet něco zařídit, bylo poněkud komické. Zima se přeci jen v těchto autech cítí trochu jinak. Po několika pokusech a pár nefunkčních cviků, které by ze mě udělaly hvězdu neviditelného gymnastického kroužku, jsem se naučil jedno – Tesla potřebuje svou péči a chvíli vaší pozornosti. Případná ranní gymnastika s klikou se tak stane pouze drobným bonusem k vaší denní dávce pohybu.
Pak jsou tu ještě 21″ kola, která dodávají Tesle ten správný šmrnc a styl. Je to jako obout autu luxusní lakovky – skvěle to vypadá, ale každý kámen a nerovnost na cestě se podepíše na vašem komfortu. Uznávám, křišťálově čistý asfalt je s těmito koly potěšením pro duši i oko, ale naše české silnice “hlavně po Praze” mají tendenci připomínat spíše lunární krajinu na Měsíci. Způsob, jakým se Model Y s tvrdší jízdou vyrovnává, je přitom docela elegantní, ale bohužel Model Y nemá vzduchový podvozek jako třeba Model X, který dokáže zmírnit většinu z těchto otřesů, ale pak je tu zážitek z jízdy, který vše vynahradí. Ano, trochu to po těch otřesech vibruje, ale jak jsem řekl, každá mince má…
Nejde ovšem zapřít, že i tyto malé nepříjemnosti mají na mou celkovou zkušenost minimální dopad. Naučil jsem se je brát s nadhledem, jako součást dobrodružství, které elektromobilita přináší. Je to vlastně celkem vtipné – stojíte na parkovišti, v zimě přemlouváte kliku, abyste mohli nastoupit a pak si užíváte svižné jízdy, při které vám duch elektroauta s nadsázkou šeptá do ucha, že malý potřesk je fér cena za technologický zázrak, který vlastníte. A věřte mi, když pak zapomenete na zamrzlou kliku v zimě a začnete Tesla Model Y Performance plynule a tiše proplétat městem nebo po okreskách, pochopíte, že se ty maličkosti prostě vytratí ve vzduchu pozitivních emocí.
Když to shrnu, zamrzlé kliky od dveří a tužší jízda na velkých 21″ kolech jsou opravdu jen drobné přešlapy, které v žádném případě nesníží mé nadšení z Tesly Modelu Y. Vlastnit Teslu, to je neustálý proces objevování a učení se, který vás může dovést až na kraj technologického zázraku – nebo aspoň na kraj parkoviště s rozesmátým výrazem a pocitem, že i s trochou otřesů a jednou zamrzlou klikou jede život ve velkém stylu dál.
Závěrečné hodnocení a nepředstavitelný návrat ke spalováku
Tak a teď vážně – za naše soužití s Teslou je čas zasadit tyto zážitky do pevnějšího rámce dlouhodobého hodnocení. Po všech cestách, vyjížďkách, chladných ránech i extrémně teplých dnů se zdá, že jsem zažil s touto bílou kráskou dostatek na to, abych si ujasnil jeden zásadní bod: Fosilním palivům už odzvonilo, alespoň co se týče dopravy naší rodiny.
Elektrifikace mé téměř každodenní jízdy je něco, co mi přišlo jako přirozená evoluce. Jakmile jsem pocítil, co všechno elektroauto dokáže, původní obavy z dojezdu a nabíjecí infrastruktury se rozplynuly jako pára nad hrncem. Nyní, když vidím, jaké jsou možnosti napříč energetickým mixem – od obnovitelných zdrojů po energetickou soběstačnost – je jasné, že Tesla je v tomto ohledu jako ryba ve vodě. Její schopnost využívat energii z fotovoltaických panelů na střeše našeho domu vytváří smysluplný ekosystém, ve kterém se cítím jako aktivní hráč pro zelenější budoucnost.
Pohodlí, které mi Model Y přináší, je skvělé, ale jeho vliv na životní prostředí má mnohem hlubší dopad. Není to jen o snížení emisí, ale o celkovém přístupu k osobní mobilitě. S Teslou se mi daří udržovat každodenní harmonii mezi potřebami osobní dopravy a ekologickou zodpovědností.
Na cestách, ať už při dojíždění do práce nebo na víkendové výlety, se Tesla ukazuje jako spolehlivý a pohodlný parťák. Plánování cesty z Prahy na Moravu a dobíjení v Olomouci je hračka. Dojezdy jsou dlouhé “v průměru 450 km”, dobíjecí stanice jsou dobře rozmístěné a dobíjecí proces je rychlý a bezproblémový. Díky tomu cesty autem na jakékoli dlouhé trasy nepředstavují žádný stres.
Vrátit se k autům na fosilní paliva, na které jsem byl kdysi zvyklý, se nyní jeví jako krok o míle zpět. Nejenže bych přišel o uhlazenou a tichou jízdu, kterou mi elektroauto poskytuje, ale opět bych se musel potýkat s cenou benzínu nebo nafty, servisem spojeným s tradičními motory a s emisemi, které už prostě nechci z principu generovat.
Když to vše vezmu v úvahu, moje zkušenost s Teslou Model Y je něco, co mě utvrzuje v přesvědčení, že přechod na elektromobilitu byl jedním z nejlepších rozhodnutí mého života. S Teslou nejenže dostávám vynikající výkon, ale zároveň i skvělý pocit, že se jedním malým krokem zapojuji do velké proměny celé naší společnosti.
Ano, byly tu chvíle, kdy jsem se potýkal se zamrzlými klikami a tuhým odpružením. Ale jsou to jen maličkosti na cestě k něčemu většímu a lepšímu. Tyto překážky jsou připomínkou, že žádná technologie není bezchybná, ale také mi připomínají, že každá z těchto malých nedokonalostí mě vedla k nalezení řešení a dala mi příležitost poznat své auto ještě lépe.
Věřím, že Tesla Model Y je pro nás nejen vozem, ale i vyjádřením životního stylu, volbou, která odpovídá našemu směřování. S každým ujetým kilometrem mám jasnější představu o tom, kam s Teslou směřujeme 🙂
Snad se vám tento článek líbil a poskytl “nadnesený” názor vlastníka Tesly, pokud byste měli nějaké dotazy, ptejte se v komentářích nebo mi napište 🙂 Fajn den 🙂
PS: Pokud byste měli zájem o koupi Tesly se slevou, stačí využít můj kód zde…