Včera večer jsme se pustili do akce, která by mohla být pro někoho rutinní záležitostí, ale pro nás se stala malým rodinným dobrodružstvím. Ano, je to ten čas v roce, když se musí připravit Matyho Woom 4 AIR OFF na nadcházející jarní a letní sezónu. A věřte mi, s dětmi v garáži to bylo všechno, jen ne obyčejná údržba kola :).
Woom 4 AIR OFF je lehké horské kolo s 20″ koly, určené pro děti od šesti let, s přední odpruženou vidlicí, devíti rychlostmi a kotoučovými brzdami. Jeho ultralehká konstrukce a odolnost dělají z něj skvělého parťáka pro všechny malé cyklistické nadšence. Takže jak jsme se o něj postarali?
Obsah článku
Mazání řetězu
Prvním krokem bylo promazání řetězu. Nejdříve jsme ho museli samozřejmě pořádně vyčistit o všech nečistot. Ačkoliv “doporučení” znělo použít speciální kartáče, Maty inspirovaný svou nedávnou návštěvou u zubaře sáhl po starém kartáčku na zuby, který někde vyštrachal.
Efektivně a s nadšením odstraňoval nečistoty z minulé sezóny, zatímco já jsem se připravoval na aplikaci maziva. Volba padla na speciální olej ve formě kapátek, abychom se vyhnuli riziku, že by se olej mohl i na brzdové destičky.
Po aplikaci a nezbytném “zaschnutí” jsme řetěz ještě otřeli suchým hadrem a několikrát protočili zadní kolo. Maty tvrdil, že řetěz nikdy nevypadal lépe, a že jsme odvedli dobrou práci.
Kontrola a údržba odpružené vidlice AIR OFF
U tohoto kroku jsme byli trochu na vážkách. Naše garáž není zrovna vybavena vysokotlakou pumpičkou na vzduchové tlumiče, ale nakonec jsme se rozhodli dát vidlici alespoň základní údržbu.
Maty s hadrem v ruce odstraňoval nečistoty z obou kluzáků vidlice, zatímco já jsem alespoň namazal těsnění vidlice silikonovým olejem. “Aby nám tam nelezlo bahno,” komentoval Maty jako od tohoto okamžiku “odborník na servis kol” 🙂
Výměna duše a kontrola pláštů
Naštěstí, žádné díry ani píchnutá duše “mléko mu ještě nedávám, takže zatím jezdí na duších”. Kontrola pláštů ale odhalila, že zadní bude mít čas na výměnu. Maty sledoval, jak používám montpáky k odstranění pláště, a zvídavě se ptal na každý krok procesu. Nový zadní plášt jsme nasadili bez větších potíží, a Maty se ujistil, že všechno sedí, jak má.
Nafoukání kol na správný tlak
S pomocí našeho věrného tlakoměru co mám ještě, když jsem jezdil na svém “Cannondale” jsme nahustili kola na ideální tlak 2.5 pro Matyho dovádění. Ujistili jsme se, že pláště jsou připraveny na jakýkoliv terén, a že vše funguje jak má.
Tlak většinou stejně upravuji dle toho do jakého terénu se s dětma chystám, takže na cyklostezky jim foukám více a do terénu spíše kolem 2.5, někdy 2.3 ať mají měkčí bačkory, které více lepí na kořenech atd.
Kontrola brzd a seřízení přehazovačky
Tento krok byl pro Matyho zvláště fascinující. Pozoroval, jak kontroluji brzdy a jemně upravuji přehazovačku, abychom zajistili hladké a bezpečné řazení “zjistil jsem, že má přetažené lanko, takže mu přehazovačka nešla na poslední 3 největší kolečka”. Učil se, jak důležité je, aby všechno fungovalo, jak má, pro bezpečnou a hlavně také pohodlnou jízdu.
Legrace byla, když po celou dobu se náš menší Tobík “menší brácha Matyho” snažně motal kolem nás na svém odrážedle a byl neocenitelným pomocníkem.
Pomáhal nám točit šlapkama při kontrole brzd a seřízení přehazovačky, a dokonce i podával nářadí. Jeho neúnavná pomoc a roztomilý způsob, jakým se snažil napodobit vše, co jsme dělali, přidaly našemu večeru další rozměr radosti s údržby kola.
Dotažení pedálů
A na závěr, důkladné, ale opatrné dotažení pedálů. Maty mi podával nářadí a s napětím sledoval, jak pedály pevně utahuji momentovým klíčem. Ujistil jsem se, že jsou dostatečně pevné, ale zároveň jsem nechtěl, aby byly příliš přetažené.
Náš večer v garáži se tedy nesl v duchu smíchu, učení a příprav na nadcházející cyklistické dobrodružství. Matyho kolo Woom 4 AIR OFF je nyní plně připraveno na vše, co mu jaro a léto na dvou kolech přinese.
Co se mě týče? S nadšením se těším na to, když budu pozorovat, jak oba moji dobrodruzi prozkoumávají svět na svých perfektně připravených kolech.
Po této kontrole jsem si mohl konečně dát zasloužené pivko s kamarády, kteří přišli na náš páteční pivní dýchánek do garáže. Bylo to přesně to, co jsem potřeboval po tak produktivním večeru – relax s dobrými kámoši.
Tipy pro údržbu kola:
- Pravidelná kontrola a mazání řetězu: Udržujte řetěz čistý a dobře namazaný, aby byl chod kola hladký a prodloužil se životnost řetězového převodu.
- Kontrola tlaku v pneumatikách: Správný tlak v pneumatikách nejen zvyšuje pohodlí při jízdě, ale také chrání kolo před možnými defekty.
- Seřízení brzd: Ujistěte se, že brzdy jsou správně seřízeny a brzdové destičky nejsou příliš opotřebované, pro maximální bezpečnost při jízdě hlavně z kopce.
- Kontrola a případná výměna duše: Pokud najdete ve pneumatikách trhliny nebo jiné známky opotřebení, je čas na jejich výměnu.
- Ověření správného nastavení sedla a řídítek: Pro komfortní a efektivní jízdu je důležité mít správně nastavené sedlo a řídítka.
Potřebné nářadí k servisu kola
K základní údržbě kola WOOM 4 AIR OFF budete potřebovat následující nářadí a věci:
- Hex klíče (imbusy): Většinu úprav a nastavení na kole můžete provést s hex klíči, zejména 4 mm a 8 mm pro nastavení sedla, řídítek a pedálů.
- Montpáky na pláště: K výměně duše nebo pláště.
- Pumpa s manometrem: Pro kontrolu a nastavení správného tlaku v pneumatikách.
- Čistící prostředky a maziva: Degreaser pro čištění řetězu a speciální olej na mazání řetězu.
- Stojan na kolo: Pokud plánujete pravidelně provádět údržbu kola, investice do stojanu vám výrazně usnadní práci.
- Štětce a hadry: Pro čištění kola od nečistot.
- Opravná sada na defekty: Včetně náhradní duše, lepení a nástrojů pro výměnu.
Pamatujte, že pravidelná údržba nejen zvyšuje bezpečnost jízdy, ale také prodlužuje životnost kola. S těmito tipy a správným nářadím bude příprava vašeho WOOM 4 AIR OFF na novou sezónu hračka.
A nezapomeňte, po dobře odvedené práci si zasloužíte to pivko s kamarády!
Hodně štěstí a vám i vašim dětem bezpečnou jízdu!