Vybavuji si okamžik, kdy jsem jej poprvé spatřila na nádraží. Stříbřitý, elegantní, s uhlazenými liniemi… Pendolino. Již na první pohled vyzařovalo rychlost a moderní design. Nebyl to jen běžný vlak, byl to symbol pokroku. A víte co? Dodnes, když jej zahlédnu, pociťuji totéž. Možná je to onou grácií, s jakou brázdí krajinu, možná komfortem, s nímž mě vždy spolehlivě dopraví do cíle, avšak Pendolino pro mě nepředstavuje pouze dopravní prostředek. Je to zážitek.

Co Pendolino vlastně je a čím si získalo svou výjimečnost?

Pendolino, oficiálně ČD Class 680, je vysokorychlostní elektrická jednotka disponující naklápěcí karoserií. Onen prvek „naklápění“ je klíčový. Díky němu Pendolino projíždí zatáčky s vyšší rychlostí než konvenční vlaky, přičemž cestující si mohou užívat maximální komfort.

Představte si, prosím, že se nerušeně věnujete četbě či si vychutnáváte kávu, zatímco vlak elegantně zdolává zatáčky – bez nepříjemného naklánění a obav z převrácení. To je vskutku pozoruhodné, nemyslíte?

Vedle této sofistikované technologie se Pendolino pyšní moderním vybavením ve všech ohledech. Klimatizace, ergonomická sedadla, WiFi připojení, elektrické zásuvky… vše, co přispívá k příjemnému cestování. Navíc se jedná o esteticky zdařilý vlak, jak v interiéru, tak v exteriéru. Italští designéři odvedli vynikající práci. Neboť, ano, Pendolino vzešlo z Itálie, konkrétně z dílen společnosti Fiat Ferroviaria, která se posléze stala součástí koncernu Alstom.

Historie Pendolina v České republice: Od prototypu k moderní flotile

Pro ucelený pohled na problematiku je nezbytné ohlédnout se do historie. Myšlenka na zavedení vysokorychlostních vlaků v České republice se zrodila již v 90. letech minulého století. Tehdy se České dráhy rozhodly otestovat prototyp Pendolino ETR 470. Vzpomínám si, jak se tehdy s nadšením hovořilo o této novince, o revolučním prvku na českých kolejích.

Prototyp podstoupil testování v letech 1995–1996 a prokázal se jako velice úspěšný. Na základě pozitivních výsledků se České dráhy rozhodly objednat vlastní jednotky Pendolino. První série sedmi kusů ČD Class 680 byla objednána v roce 2000 a vlaky byly postupně zařazovány do provozu od roku 2004. Pamatuji si na onu atmosféru vzrušení, když první Pendolino vyjelo s cestujícími na palubě!

Koukni...  Největší loď světa a luxus: Icon of the Seas

Přirozeně, ne vše probíhalo bez obtíží. Počáteční fázi provázely technické komplikace, zejména v oblasti kompatibility s infrastrukturou české železniční sítě. Nicméně postupem času se všechny problémy podařilo vyřešit a Pendolino se stalo spolehlivou a oblíbenou součástí vozového parku Českých drah.

Přední část vlaku Pendolino projíždějícího lesnatou oblastí s kamennými útesy v pozadí.
Pendolino

Technické aspekty Pendolina: Pohled pod povrch

Nyní se, s Vaším dovolením, zaměříme na technické detaily, avšak ujišťuji Vás, nehodlám Vás zahlcovat komplexními daty a grafy. Pouze stručně osvětlím, co činí Pendolino tím, čím je.

Jak již bylo zmíněno, klíčovou roli hraje technologie naklápění. Oficiálně se označuje jako ETR (Elettro Treno Rapido) – naklápěcí vlak. Princip spočívá v tom, že v obloucích se karoserie vlaku naklání až o 8 stupňů směrem dovnitř zatáčky. Tím se kompenzuje odstředivá síla, a cestující tak nepociťují nepříjemné boční zrychlení. Jedná se o obdobný princip, jaký se využívá u motocyklů v zatáčkách. Důmyslné řešení, souhlasíte?

Pendolino je poháněno elektrickou energií, konkrétně čtyřmi trakčními motory o celkovém výkonu přes 4 MW. To mu umožňuje dosáhnout maximální provozní rychlosti 230 km/h, ačkoli v České republice je z důvodu charakteru infrastruktury provozní rychlost omezena na 160 km/h. I tak se jedná o úctyhodný výkon.

Vlaková souprava se skládá ze sedmi vozů, které jsou kloubově propojeny. Tato konstrukce zlepšuje průjezdnost zatáčkami a optimalizuje aerodynamiku vlaku. Důležitým aspektem je také bezbariérový přístup, umožňující i cestujícím s omezenou pohyblivostí komfortní cestování.

Cestování s Pendolinem: Komfort a prvotřídní zážitek

A nyní se dostáváme k nejzásadnějšímu aspektu – jaké je cestovat Pendolinem? Z mého pohledu – vynikající! Měla jsem tu příležitost cestovat Pendolinem již mnohokrát, a vždy se jednalo o příjemný zážitek.

Třídy cestování v Pendolinu: Jak si vybrat tu pravou pro Vás?

Pendolino nabízí tři cestovní třídyprvní, druhou a business. Každá třída se samozřejmě vyznačuje specifickými výhodami a cenovým rozpětím.

  • První třída: První třída představuje synonymum luxusu. Prostorná kožená sedadla, rozšířený prostor pro nohy, sklopné stolky, elektrické zásuvky, denní tisk, bezplatné občerstvení… pokud si přejete dopřát si maximální komfort, první třída je jednoznačnou volbou.
  • Druhá třída: Nenechte se, prosím, zmást názvem, i druhá třída poskytuje vysoký standard pohodlí. Sedadla jsou čalouněná látkou, avšak rovněž komfortní, k dispozici je klimatizace, elektrické zásuvky a WiFi připojení. Pro běžné cestování se jedná o ideální volbu s rozumným poměrem ceny a kvality.
  • Business třída: Tato třída je dostupná pouze v některých spojích a představuje kompromis mezi první a druhou třídou. Sedadla jsou prostornější než ve druhé třídě, avšak nedosahují luxusu první třídy. Občerstvení zdarma však není zahrnuto.

Volba cestovní třídy závisí na Vašich individuálních preferencích a požadavcích. Pokud upřednostňujete maximální pohodlí a nevadí Vám investovat více finančních prostředků, první třída je pro Vás ideální. Pokud hledáte vyvážený poměr ceny a komfortu, druhá třída je vynikající volbou. Business třída pak představuje kompromisní řešení.

Koukni...  Co je to VIN? Unikátní DNA vašeho auta
XXXLutz

Palubní služby Pendolina: Co Vám zpříjemní cestu?

Vedle komfortního sezení a nabídky tříd Pendolino poskytuje i další palubní služby, které Vám zpříjemní cestování.

  • Wi-Fi připojení: V celém vlaku je dostupné bezplatné Wi-Fi připojení. Můžete tak efektivně pracovat, vyřizovat e-maily, prohlížet internetový obsah či být v kontaktu s přáteli a rodinou prostřednictvím sociálních sítí.
  • Elektrické zásuvky: U každého sedadla naleznete elektrickou zásuvku pro napájení mobilního telefonu, notebooku či jiných elektronických zařízení. Zvláště praktické na delších cestách.
  • Klimatizace: Pendolino je vybaveno klimatizačním systémem, který zajišťuje příjemnou teplotu v interiéru vlaku i v letních měsících.
  • Občerstvení: V Pendolinu je k dispozici jídelní vůz nebo minibar. Můžete si objednat kávu, čaj, nealkoholické nápoje, pivo, víno, bagety, polévky, dezerty… z široké nabídky si jistě vyberete dle Vašeho gusta. A v první třídě je, jak již bylo zmíněno, občerstvení poskytováno zdarma.
  • Informační systém: Na obrazovkách rozmístěných ve vozech se zobrazují aktuální informace o průběhu cesty – trasa, nadcházející zastávky, případná zpoždění. Máte tak neustálý přehled o Vaší cestě.

Trasy Pendolina: Kam Vás doveze?

Pendolino spojuje klíčová města v České republice a umožňuje rychlou a pohodlnou přepravu na významných trasách:

  • Praha – Plzeň – Cheb – Františkovy Lázně – Karlovy Vary
    Trasa vhodná pro cestovatele směřující do západních Čech, včetně populárních lázeňských měst.
  • Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava – Opava
    Hlavní spoj mezi centrální a východní částí republiky s rychlým napojením na Moravu a Slezsko.

Díky rychlosti a pohodlí Pendolina se dostanete například:

  • Do Plzně za méně než hodinu
  • Do Chebu za přibližně dvě hodiny
  • Z Prahy do Ostravy za méně než tři hodiny

Nejlevnější jízdenky Pendolina

  • Ostrava – Praha: již od 249 Kč
  • Olomouc – Praha: již od 199 Kč
  • Praha – Mariánské Lázně: již od 198 Kč
  • Plzeň – Praha: již od 99 Kč

Pendolino a cestující: Jak jej vnímají cestující?

Jak již bylo naznačeno, Pendolino se těší velké oblibě cestující veřejnosti. Cestující oceňují zejména komfort, rychlost a spolehlivost. V průzkumech spokojenosti cestujících se pravidelně umisťuje na předních pozicích.

Přirozeně, objevují se i kritické hlasy. Někteří cestující vnímají cenu jízdného jako vyšší v porovnání s běžnými vlakovými spoji. Jiní kritizují občasná zpoždění či omezený prostor pro zavazadla. Nicméně celkově převažují pozitivní ohlasy.

Kontroverze kolem Pendolina: Odlesky stříbra?

Přestože je Pendolino populární, neobešlo se bez kontroverzí. Již byly zmíněny technické problémy v počátcích provozu. Další kontroverzí se stala vysoká pořizovací cena vlakových souprav a náklady na údržbu. Občas se také objevují kritické připomínky ohledně jízdního řádu a tras Pendolina, které dle některých názorů nejsou vždy optimální.

Diskutována byla i vhodnost technologie naklápění pro české železniční tratě. Někteří odborníci argumentovali, že by bylo efektivnější investovat do modernizace tratí pro dosažení vyšších rychlostí i pro konvenční vlakové soupravy, než do nákladných Pendolin s technologií naklápění.

Koukni...  Kam na dovolenou Lanzarote? Top destinace a aktivity

Avšak i přes veškeré kontroverze se Pendolino etablovalo jako symbol moderní české železnice a prokázalo, že i v České republice je možné provozovat vysokorychlostní vlakovou dopravu na evropské úrovni.

Budoucnost Pendolina: Jaké perspektivy se rýsují?

Jaké vyhlídky čekají Pendolino v budoucnosti? V současné době se nepředpokládá akvizice nových jednotek Pendolino. České dráhy se orientují spíše na nákup klasických elektrických jednotek a modernizaci stávajícího vozového parku.

To ovšem neznamená, že by Pendolino mělo ustoupit do pozadí. Naopak, i nadále si udržuje pozici vlajkové lodi Českých drah a bude hrát významnou roli v dálkové dopravě i v nadcházejících letech. Nelze vyloučit modernizaci stávajících jednotek Pendolino, inovace interiéru či technických parametrů. Budoucnost ukáže, jakým směrem se bude vývoj ubírat.

Angry Beards

Pendolino versus konkurence: Jak si stojí v konkurenčním prostředí?

Jak si Pendolino stojí v porovnání s konkurencí? V tuzemském kontextu Pendolino nemá přímého konkurenta v segmentu vysokorychlostních vlaků s technologií naklápění. Konkurenci představují spíše konvenční rychlíky a expresy Českých drahRegioJet a Leo Express.

V porovnání s klasickými vlakovými spoji Pendolino nabízí výhodu v rychlosti a komfortu. Je rychlejší, poskytuje vyšší úroveň pohodlí a nabízí širší spektrum palubních služeb. V porovnání s komerčními dopravci RegioJet a Leo Express je Pendolino cenově nákladnější, avšak nabízí tradiční servis Českých drah a rozsáhlejší síť tras.

Volba mezi Pendolinem a konkurenčními alternativami závisí na Vašich individuálních preferencích a prioritách. Pokud kladete důraz na rychlost, komfort a tradiční kvalitu služeb, Pendolino je vynikající volbou. Pokud primárně hledáte ekonomicky nejvýhodnější variantu, komerční dopravci RegioJet či Leo Express mohou být vhodnější alternativou.

Zajímavosti o Pendolinu: Věděli jste, že…?

Na závěr bych se s Vámi ráda podělila o několik zajímavostí týkajících se Pendolina, které Vám možná doposud nebyly známy:

  • Název „Pendolino“ pochází z italštiny a znamená „kyvadélko“ či „naklánějící se“, což odkazuje na technologii naklápění karoserie.
  • Pendolino je v provozu nejen v České republice, ale i v dalších evropských zemích – Itálii, Finsku, Portugalsku, Slovinsku, Polsku, Rusku a Velké Británii.
  • V roce 2006 získalo Pendolino ocenění „Vlak roku“ v České republice.
  • Pendolino má i svůj fanklub – Klub přátel Pendolina, který sdružuje nadšence tohoto vlaku a organizuje různorodé akce a setkání.
  • Existuje i kniha pro děti o Pendolinu – „Příběhy mašinky Pendolína“ z pera Zdeňka Svěráka.

Pro mě osobně se jedná o vlak s velkým V – elegantní, rychlý, komfortní a s osobitým charakterem. A co Vy, cestovali jste již někdy Pendolinem? Pokud ne, vřele Vám to doporučuji!

Sami se přesvědčíte, že se jedná o nezapomenutelný zážitek. A pokud se pro cestu Pendolinem rozhodnete, vzpomeňte si, prosím, na tento článek! Budu ráda, pokud mi dáte vědět, jak se Vám cestování líbilo.

Vstupní fasáda prodejny Asko nábytek s výrazným červeným logem a nápisem „Nábytek pro všechny“. Moderní budova s proskleným vstupem za slunečného dne.
Akce v Asko nábytek

Pendolino – Recenze a hodnocení vlaku

0,0
Vynikající0%
Velmi dobré0%
Průměrné0%
Špatné0%
Hrozné0%

Vaše komentáře

Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.


Přispějte svým komentářem