Představte si to ráno – žádné nervózní pohledy na hladové oko, které klesá rychleji, než byste chtěli, žádné marné kroužení kolem benzínek s nadějí, že narazíte na „levnější“ benzín, které stejně levné nejsou. Pryč je také stres z dlouhých front u čerpacích stanic, kde se všichni hádají o to, kdo si načerpá rychleji. Tady je klid. Jen vy, vaše auto a tichý šum elektromotoru. Žádné spalování, žádné výfukové plyny, jen čistá elektřina proudící skrze kabely a pohánějící vaše spolehlivé plechové parťáky.

Teď si to zkuste představit jinak. Každý večer zapojíte auto do zásuvky nebo domácí nabíječky a zatímco spíte, vaše auto se připravuje na další den. Žádné „musím tankovat ráno cestou do práce“, žádné nervózní honění času. Ráno jen nasednete, stisknete tlačítko start nebo páčku a s klidem vyrážíte.

Tohle je svět, kde místo výfukových plynů dýcháte čerstvý vzduch, místo rachotu motoru si užíváte ticho. Svět, kde už neřešíte, kolik stojí litr benzínu nebo nafty, protože každá vaše jízda stojí doslova pár korun.

1. BMW i3: Cestování z budoucnosti už dneska

Znáte ten pocit, když vidíte auto, které vypadá, jako by včera přistálo z Marsu? To je přesně případ BMW i3. Jeho futuristický design by klidně zapadl do sci-fi filmu, ale jeho praktičnost z něj dělá auto, které prostě dává smysl.

Modely po roce 2018 jsou trefou do černého – díky 120Ah baterii (42 kWh) zvládnou okolo 200 km na jedno nabití. Starší modely s menší baterií vás možná neodvezou na víkendovou chatu, ale pro každodenní ježdění do práce a zpátky naprosto v pohodě. A co verze REX se spalovacím motorem? No… nechte ji raději pro sběratele starostí.

Proč ho milovat:

  • Každý soused vám ho bude závidět
  • Nulová starost o to, že budete tankovat na benzínce

Na co si dát bacha:

  • Verze REX vás bude bolet v peněžence víc než samotná elektřina
Koukni...  Kolik km reálně ujede Tesla? Životnost baterie pod lupou

BMW i3 (2011–2019)

Původní cena kolem 1,2 milionu Kč, dnes průměrně okolo 450 000 Kč.


2. Hyundai Ioniq Electric: Ticho jako v klášteře

Hyundai Ioniq je přesně ten typ auta, které si říká: „Nepotřebuju být na každém rohu vidět, hlavně když šetřím peníze svému majiteli.“ Díky své aerodynamické karoserii klouže vzduchem, aniž by vás zruinovalo při každém dobití.

Starší modely zvládnou přibližně 200 km, faceliftované varianty s 38kWh baterií ještě víc. Jasně, rychlonabíjení není jeho silná stránka, ale kdo by nabíjel „na čerpačce“, když ho stačí zapojit večer doma do zásuvky? Ráno bude nabito a připraveno na další den.

Proč ho milovat:

  • Levné, tiché, úsporné – ideální parťák na denní dojíždění
  • Skvělý dojezd i s menší baterií

Na co si dát bacha:

  • Elektromotor může být hlučný, ale to je známka, že mu někdo dal zabrat

Hyundai Ioniq Electric (2016–2022)

Původní cena začínala na 850 000 Kč, aktuálně ojetý model za přibližně 380 000 Kč


3. Smart ForTwo EQ: Parkovací génius, který ušetří místo i nervy

Pamatujete si ten okamžik, kdy jste kroužili kolem bloku a hledali volné místo na parkování? Se Smartem na to zapomeňte. Zaparkuje všude – i na místech, kde jste si mysleli, že zaparkovat jde leda tak kolo.

Ano, dojezd kolem 100 km není bůhvíco, ale na každodenní pojížďky po městě je naprosto dostačující. Navíc, kdo by nechtěl v létě brázdit město s cabriem a větrem ve vlasech?

Proč ho milovat:

  • Skvělý na parkování (a pro zvídavé pohledy kolemjdoucích)
  • Cabrio verze je naprostá pecka

Na co si dát bacha:

  • Pokud jste rodina se třemi dětmi, asi to nebude ideální volba

Smart Fortwo EQ 453 (2017–2023)

Původní cena okolo 600 000 Kč, nyní průměrně okolo 250 000 Kč.


4. Volkswagen e-Golf: Klasika, která se neztratí

Golf je Golf. A i když dostal elektrické srdce, neztratil nic ze své elegance. Vypadá úplně stejně jako jeho spalovací bratříček, takže pokud nechcete na první pohled ukazovat, že jedete na baterky, je tohle správná volba.

Starší modely s 24 kWh baterií zvládnou kolem 150 km, ale pokud sáhnete po novějších verzích, čeká vás příjemnějších 200 km. Skvělá vychytávka? Tepelné čerpadlo, které se postará o to, že v zimě nezmrznete a zároveň šetří baterku.

Proč ho milovat:

  • Nenechá vás na holičkách ani v zimě
  • Klasický vzhled, který je všude jako doma

Na co si dát bacha:

  • Starší modely už nemusí nabídnout tak dobrý dojezd

Volkswagen e-Golf (2014–2020)

Původní cena kolem 900 000 Kč, dnes průměrná cena okolo 320 000 Kč.


5. Tesla Model S: Když chcete něco víc než jen auto

Tesla Model S je něco jako Ferrari mezi elektromobily. Když do ní sednete, okamžitě pochopíte, proč se stala ikonou. A pokud máte štěstí a najdete starší model se zachovalým bezplatným nabíjením na Superchargeru, máte vyhráno.

Koukni...  Tesla: Výroba, produkce i zisky v číslech

I když vás může potrápit zatékající panoramatická střecha nebo rozvrzaný interiér, jedno je jisté – jízda je jako sen. Starší modely zvládnou kolem 300 km na nabití, což je na starou Teslu pořád hodně dobré.

Proč ji milovat:

  • Váš zadek si bude připadat jako na trůnu
  • Bezplatné nabíjení, pokud trefíte správný ročník

Na co si dát bacha:

  • Elektrické kliky dveří, které si občas dělají, co chtějí

Tesla Model S (2012–dosud)

Původní cena začínala na 2,5 milionu Kč, aktuálně rozumně ojetý vůz přibližně 550 000 Kč. 


6. Renault Zoe: Malý zázrak s velkým srdcem

Renault Zoe je něco jako malý, roztomilý medvídek, který vás ale překvapí svou výdrží. Je ideální do města, ale poradí si i s delšími trasami.

Pokud máte novější model s 40 kWh baterií, zvládne až 300 km na nabití. U starších modelů si ověřte, zda k autu patří i baterie, nebo jestli vás čeká pronájem. Ale věřte mi, i s tímhle „háčkem“ se dá vyrovnat, protože Zoe prostě stojí za to.

Proč ho milovat:

  • Ideální do města i na kratší výlety
  • Nízké provozní náklady

Na co si dát bacha:

  • Pronájem baterie může být otrava

Renault Zoe (od 2012)

Průměrná cena slušného ojetého modelu se pohybuje okolo 250 000 Kč.


7. Nissan Leaf 2. generace: Když se poučíte z chyb minulosti

Nissan Leaf první generace byl trochu jako průkopník, který se učil za chodu – ne vždycky se mu všechno povedlo. Ale druhá generace? To už je jiná jízda! S větší baterií (od 40 kWh) a modernější technologií je to parťák, který zvládne nejen do práce, ale i na víkendové výlety.

Máte rádi spontánní výlety? Leaf je připraven. Nabíjení pomocí CHAdeMO konektoru je rychlé, a díky prostornému interiéru vás ani delší cesty nebudou nudit. Jasně, design je trochu „japonská extravagance“, ale to už je na vkusu každého řidiče.

Proč ho milovat:

  • Druhá generace má mnohem spolehlivější baterii
  • Prostorný a pohodlný interiér

Na co si dát bacha:

  • Pokud plánujete rychlonabíjení každý den, počítejte s vyšším opotřebením baterie

Nissan Leaf 2. generace (od 2017)

Průměrná cena ojetého modelu se pohybuje kolem 400 000 Kč.


8. Peugeot e-208: Malý dravec s elegancí

Francouzi umí design. Peugeot e-208 je jako sklenka vína – stylový, vkusný a nezapomenutelný. Už jen jeho vzhled vás přiměje přemýšlet, jestli jste náhodou nešli koupit něco dražšího, než jste plánovali. Ale nenechte se zmást – tenhle prcek má co nabídnout.

Koukni...  Povinné ručení Škoda Kamiq: Cena a přehled pojištění ✅

S baterií o kapacitě 50 kWh a dojezdem kolem 300 km je ideální jak na dojíždění po městě, tak na víkendové výlety. A navíc… kdo by nechtěl auto s digitálním displejem a sportovním nádechem, které je radost řídit?

Proč ho milovat:

  • Design, za kterým se otočíte i vy sami
  • Výborný dojezd a svižné nabíjení

Na co si dát bacha:

  • Kufr není žádný obr, takže s velkým nákupem raději opatrně

Peugeot e-208 (od 2019)

Ojeté modely lze nalézt za ceny okolo 500 000 Kč.


9. Kia Soul EV: Hranatý šampion s obrovským vnitřkem

Kia Soul EV vypadá jako auto, které někdo navrhl pravítkem, ale to mu na půvabu neubírá. Ať se vám jeho design líbí, nebo ne, jedno mu upřít nejde – uvnitř je neuvěřitelně prostorný a praktický.

Starší modely s 27 kWh baterií zvládnou asi 150 km, faceliftované verze se dostanou na přibližně 180 km. Ideální auto pro rodinu, které nabízí pohodlí a dostatek prostoru pro děti, nákup nebo psa. Jen si dejte pozor na hlučnější jízdu při vyšších rychlostech – není to závodník, ale spíš pohodář na klidné cesty.

Proč ho milovat:

  • Prostorný interiér, do kterého se vejde všechno
  • Originální a nezaměnitelný styl

Na co si dát bacha:

  • Aerodynamika není jeho silná stránka, takže na dálnici si trochu „řekne“

Kia Soul EV (2014–2019)

Průměrná cena ojetého vozu je přibližně 350 000 Kč.


10. Fiat 500e: Retro styl pro moderní jezdce

Fiat 500e je přesně to auto, které vás donutí usmát se, jen co ho uvidíte na parkovišti. Přináší nostalgii starých časů v moderním balení. Ale i když působí jako roztomilá hračka, nenechte se zmást – pod kapotou má dostatek síly na to, aby vás rychle provezlo městem.

Menší baterie (24 kWh) poskytuje dojezd kolem 180 km, ale pokud chcete víc, sáhněte po variantě s 42 kWh a dojezdem až 300 km. Ať už se rozhodnete jakkoli, Fiat 500e bude vždy stylovým doplňkem, který přitáhne pohledy kolemjdoucích.

Proč ho milovat:

  • Ikonický design, který nikdy nezestárne
  • Perfektní na městské pojížďky

Na co si dát bacha:

  • Zavazadlový prostor je spíš symbolický než praktický

Fiat 500e (od 2020)

Ojeté modely jsou k dispozici za ceny kolem 450 000 Kč.


Jak si vybrat toho pravého elektroparťáka?

Výběr elektroauta není jen o číslech. Je to o tom, co vám sedne, co vás bude bavit řídit a co zapadne do vašeho životního stylu. Potřebujete něco malého a obratného? Sáhněte po Fiatu 500e nebo Smartu ForTwo EQ.

Hledáte něco prostornějšího na rodinné výlety? Renault Zoe nebo Kia Soul EV budou skvělými parťáky. A pokud si chcete dopřát luxus, není lepší volba než Tesla Model S. V rozmezí 500 – 1 mil Kč jich najdete ve skvělém stavu vážně fůru.

Ať už se rozhodnete jakkoli, jedno je jisté -ježdění na elektřinu je návykové. Jakmile si jednou zvyknete na tichou, plynulou jízdu a levné provozní náklady, nebude cesty zpátky. 🌱💡 Tak co, který model vás zaujal nejvíc? 🌟

Driveto.cz

Vaše komentáře

Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.


Přispějte svým komentářem