V srdci Číny se tyčí kolos, ocelový gigant, který se jako nekonečný had vine krajinou a vzdoruje přírodním zákonům. Velký most Danyang–Kchun-šan, nejdelší most světa, není jen dopravní tepnou, ale i symbolem lidské vytrvalosti a inženýrské geniality. Pojďme se podívat na tuto fascinující stavbu, která v roce 2011 spojila dva pulzující světy – Šanghaj a Nanking – a navždy změnila tvář čínské infrastruktury.

Technologický zázrak jménem Danyang–Kchun-šan

Připravte se, tohle je jízda! Velký most Danyang–Kchun-šan, součást vysokorychlostní železnice mezi Pekingem a Šanghají, je dlouhý neuvěřitelných 164,8 kilometrů. Ano, čtete správně! To je jako kdybyste jeli autem z Prahy až k hranicím s Rakouskem, ale celou dobu po mostě!

Dokončený byl v roce 2011 a od té doby drží rekord jako nejdelší most světa. A víte co? Čína je v tomhle oboru fakt machr, protože má na svém území hned šest z deseti nejdelších mostů na světě!

Co dělá most Danyang–Kchun-šan tak výjimečným?

Tenhle most není jen dlouhý, ale je to i pořádný kus inženýrské práce. Postavili ho tak, aby vydržel zemětřesení o síle až 8 stupňů a dokonce i tajfuny! A to není všechno – prý by ustál i náraz lodi o hmotnosti 300 000 tun. To už je co říct, co?

Při jeho stavbě se museli poprat s náročným terénem, hlavně s měkkou půdou v deltě řeky Jang-c’-ťiang. Ale zvládli to na jedničku! Použili na to 450 000 tun oceli a 2000 pilířů. A víte, co je nejlepší? Díky tomuto mostu se cesta vlakem mezi městy Ningbo a Jiaxing zkrátila ze 4,5 hodiny na pouhé 2 hodiny! To je úspora času, co?

Jeho prvenství zatím nikdo neohrozil. A není divu, vždyť jeho délka je vskutku ohromující. Na Tchaj-wanu sice najdeme most jen o 7 kilometrů kratší, ale ten zdaleka nenabízí tak úchvatné scenérie.

Koukni...  5 Největších výher (Jackpotů) v loterii: Kdo, kolik a kdy...

Všechny ostatní světové mosty pak zaostávají o desítky kilometrů. Pro srovnání, nejdelší most v České republice, Radotínský most, součást pražského okruhu, měří „pouhých“ 2291 metrů.

Čína: Země supermostů a megalomanských projektů

Jak už jsem zmínila, Čína je v budování mostů prostě jednička. Kromě Velkého mostu Danyang–Kchun-šan má na svém kontě i další rekordmany:

  • Most Cchang-te: Druhý nejdelší na světě s délkou 115,9 km.
  • Most Tchien-ťin: Třetí nejdelší, měřící 113,7 km.
  • Most Wej-nan Wej-che: Čtvrtý nejdelší s délkou 79,7 km.
  • Most Peking: Šestý nejdelší, s délkou 48,2 km.
  • Most metra Wu-chan: Osmý nejdelší s délkou 37,4 km.

Tyhle stavby nejsou jen obyčejné mosty. Jsou to symboly pokroku a inovace. Ukazují, jak Čína dokáže překonávat přírodní překážky a spojovat lidi i regiony. Například Velký most Danyang–Kchun-šan prochází rýžovými poli, kanály, řekami a dokonce i částí jezera Yangcheng.

Spojení Šanghaje a Nankingu: Dva pulzující světy

Šanghaj, tepající metropole na břehu Žlutého moře, je domovem pro více než 25 milionů lidí. Město mrakodrapů, protkané řekou Chuang-pchu-ťiang, představuje dynamické centrum obchodu a moderních technologií. Na druhé straně, Nanking (někdy nazývaný Nanjing), ležící na březích majestátní Jang-c´-ťiang, nejdelší řeky Asie a třetí nejdelší řeky světa, dýchá historií a s více než 8 miliony obyvatel tvoří důležitý kulturní a ekonomický uzel.

Právě mezi těmito dvěma giganty se rozprostírá oblast plná výzev. Vlhká, vodnatá krajina, protkaná sítí řek, jezer a nízko položených rýžových polí, dlouho představovala překážku pro efektivní dopravní spojení. Tehdy se zrodil nejdelší most Danyang–Kchun-šan, unikátní dílo, které překlenuje všechny tyto obtíže a zhruba ve 30metrové výšce elegantně proplouvá nad zrádným terénem.

Mosty a ekonomika: Spojení, které funguje a generuje prosperitu

Možná si říkáte, proč Čína tolik investuje do stavby mostů. Odpověď je jednoduchá: ekonomika. Tyhle obří projekty totiž vytváří tisíce pracovních míst a podporují růst. Každá investovaná miliarda dolarů do infrastruktury prý vytvoří přes 13 000 pracovních míst!

Koukni...  Velká cena Číny F1: Ikonický okruh Shanghai Circuit 🏎️

A to není všechno. Mosty zrychlují a zlevňují dopravu zboží i lidí. Třeba takový Brooklynský most v New Yorku úplně změnil Brooklyn. Z odlehlé oblasti se stala prosperující čtvrť a počet obyvatel se během 15 let téměř zdvojnásobil!

Stejně tak i čínské mosty spojují regiony s různými ekonomickými výhodami. Oblasti bohaté na suroviny se díky nim snadno propojí s průmyslovými centry, a to vede k růstu obchodu a celkové produktivity. Díky těmto investicím se Čína stala globálním lídrem v rozvoji infrastruktury a jednou z největších ekonomických velmocí světa.

Velký most Danyang-Kchun-šan však není jen rekordmanem v délce, ale také v nákladech. Jeho stavba spolkla neuvěřitelných 8,5 miliardy dolarů, což je v přepočtu zhruba 210 miliard korun. Stal se tak jedním z nejdražších mostů v historii lidstva.

Jak postavit most, který přežije zemětřesení? Inovace v praxi

Představte si, že stavíte most v oblasti, kde se často třese země. Musíte ho navrhnout tak, aby vydržel i silné otřesy. A právě v tomhle jsou inženýři v posledních letech fakt dobří! Vymysleli spoustu chytrých řešení, jak stavět mosty odolné proti zemětřesení.

Tady je pár příkladů, které byly aplikovány i na Velkém mostu Danyang-Kchun-šan:

  • Sloupy s klouby: Představte si je jako nohy, které se můžou ohýbat v kolenou. Díky tomu se energie z otřesů rozptýlí a most se nezřítí.
  • Seismická izolační ložiska: Jsou to takové speciální „podložky“ pod mostem, které umožňují kontrolovaný pohyb a tlumí otřesy.
  • Hybridní kluzně-houpací design: Díky němu se segmenty mostu můžou po sobě klouzat, místo aby se lámaly nebo praskaly.
  • Základové izolátory a elastomerová ložiska: Umožňují kontrolovaný boční pohyb a rozptylují energii zemětřesení.
  • Superpevné materiály: Používají se speciální druhy betonu a oceli, které jsou mnohem odolnější.
  • Dilatační spáry: Ty umožňují mostu, aby se mohl „hýbat“ při otřesech, aniž by se poškodil.
  • Viskózní tlumiče: Ty pomáhají snižovat boční pohyb mostu při silném větru a zároveň umožňují pohyb při zemětřesení.

Díky těmto technologiím se dnes staví mosty, které vydrží i silná zemětřesení, minimalizují se náklady na opravy a co je nejdůležitější, zůstávají funkční i po katastrofě. To je skvělá zpráva pro všechny, kteří žijí v oblastech ohrožených zemětřesením!

Koukni...  20 zajímavostí a faktů o barvě očí, které vás překvapí 😮 👀

Danyang–Kchun-šan: Zážitková jízda s trochou adrenalinu

Tento rekordman nabízí cestujícím nezapomenutelný zážitek. Trasa vede po okrajích rušných čínských velkoměst a závěrečných 9 kilometrů se nese nad hladinou rozlehlého jezera Yangcheng.

Pohled na třpytící se vodní plochu a okolní krajinu je dechberoucí a v kombinaci s vědomím, že se vznášíte nad vodou po tak monumentální stavbě, zaručuje i mírnou dávku adrenalinu.

Závěr: Mosty jako symboly pokroku a lidské vynalézavosti

Mosty nejsou jen obyčejné stavby. Jsou to symboly lidské vynalézavosti, odhodlání a touhy překonávat překážky. Jsou to spojnice mezi lidmi, kulturami a ekonomikami.

A nejdelší most na světě Danyang–Kchun-šan je toho skvělým příkladem. Je to monumentální dílo, které ukazuje, co všechno dokážeme, když spojíme síly a využijeme svůj potenciál naplno.

Čína je svými megalomanskými projekty proslulá a tento most je jen třešničkou na dortu. Ukazuje světu sílu a odhodlání této asijské velmoci.

XXXLutz
Vyzkoušej slevy na XXXLutz
Serfujete často na internetu? Připojujete se na veřejné WiFi ať už ve městě, kavárně, knihovně, restauraci, hotelu nebo třeba na letišti? Ať už si vyřizujete práci, platíte online, nebo jen sjíždíte sociální sítě, vaše osobní data si zaslouží být v bezpečí!

Zajistěte si klid a soukromí při každém kliknutí! Vyzkoušejte Surfshark s 87% slevou a 4 měsíci zdarma, nebo CyberGhost se slevou 82 % a 3 měsíci zdarma navíc. Nepodceňujte své soukromí na internetu. Chraňte si svá data dřív, než bude pozdě! 🌐🛡️

Vaše komentáře

Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.


Přispějte svým komentářem