Phishing je jednou z nejběžnějších a zároveň nejnebezpečnějších forem kybernetických útoků, se kterou se můžeme setkat. Pravděpodobně jste už někdy dostali podvodný e-mail nebo zprávu na sociálních sítích, která měla jediný cíl – získat vaše citlivé údaje nebo vás přimět k instalaci škodlivého softwaru. Pojďme se podrobně podívat na různé typy phishingových útoků a jak se proti nim můžeme efektivně bránit.

Phishingové e-maily

Phishingové e-maily jsou jedním z nejběžnějších způsobů, jak se útočníci snaží dostat k vašim citlivým informacím. Tyto e-maily se často tváří jako legitimní zprávy od bank, úřadů nebo známých obchodních společností. Zprávy jsou navrženy tak, aby vypadaly důvěryhodně a často používají loga a grafiku oficiálních organizací.

V těchto e-mailech vás útočníci žádají, abyste zadali údaje o platební kartě, hesla k internetovému bankovnictví, nebo stáhli přiložený soubor. Často tvrdí, že je potřeba okamžitě jednat, například kvůli bezpečnostnímu problému s vaším účtem nebo zablokování karty.

Typický phishingový e-mail může vypadat takto:

  • Předmět: „Vaše účet byl zablokován“
  • Obsah: „Vážení zákazníku, váš účet byl z bezpečnostních důvodů zablokován. Prosím, klikněte na následující odkaz a aktualizujte své údaje.“

Phishing prostřednictvím videí

Phishingové útoky se mohou dít i prostřednictvím videí, nejčastěji zasílaných e-mailem. Tyto videa mohou obsahovat podvodné bankéře, policisty nebo jiné autority, které vás přesvědčí, že musíte provést určitou akci. Například mohou tvrdit, že je potřeba aktualizovat vaše osobní údaje nebo přístupová hesla, nebo že je nutné potvrdit transakci, kterou jste údajně neprovedli.

Útočníci vás vyzývají, abyste klikli na podvodný odkaz nebo zavolali na falešné telefonní číslo, kde vás následně manipulativními technikami přimějí k odhalení citlivých údajů nebo instalaci škodlivého softwaru do vašeho počítače či telefonu.

Phishing přes sociální sítě

Phishingové útoky na sociálních sítích jsou stále častější. Útočníci zde využívají metod sociálního inženýrství, aby z obětí vylákali peníze nebo citlivé údaje. Často se stává, že útočník zneužije nebo zkopíruje profil oběti a posílá zprávy jejím přátelům.

Koukni...  Hejt není názor! Herci seriálu Iveta reagují

Zpráva může obsahovat žádost o peníze, například s příběhem o nouzové situaci, nebo odkaz na podvodné stránky. Tyto odkazy mohou vypadat neškodně, ale jejich skutečným cílem je získat vaše citlivé údaje nebo infikovat vaše zařízení malwarem.

Phishing ve firmách (BEC — Business Email Compromise)

Business Email Compromise (BEC) je jedním z nejškodlivějších typů phishingových útoků, zejména z finančního hlediska. Podvodníci se zde vydávají za známé autority, jako jsou finanční ředitelé nebo generální ředitelé, a zasílají dobře napsané e-maily z podvržených adres. V těchto e-mailech naléhají na okamžité uhrazení faktur nebo převod peněz.

Podvodníci často studují detaily z pracovního i soukromého života nadřízeného, což jim umožňuje velmi autenticky předstírat, že jsou někým jiným. Tyto e-maily bývají často odeslány pozdě během dne, často ve čtvrtek nebo pátek, nebo před státním svátkem, kdy je menší pravděpodobnost, že příjemce bude mít možnost ověřit pravost e-mailu.

Jak phishing poznat a jak se mu bránit?

Kontrola jména a e-mailové adresy odesílatele: Vždy zkontrolujte e-mailovou doménu odesílatele. Měla by odpovídat názvu společnosti. Útočníci často používají domény, které vypadají podobně jako originál, ale mohou obsahovat drobné překlepy nebo změny, například místo „bank.com“ může být „b4nk.com“.

Obsah a gramatika: Podvodné e-maily často obsahují neobvyklé fráze nebo gramatické chyby. Tyto chyby mohou být výsledkem použití online překladače nebo nedbalosti útočníků.

Časový nátlak: Phishingové e-maily se často snaží vyvolat pocit naléhavosti. Typickými příklady jsou zprávy o zablokování účtu nebo nutnosti okamžitého uhrazení faktury. Vždy si dejte čas na ověření těchto tvrzení.

Odkazy a přílohy: Buďte velmi opatrní při klikání na odkazy a otevírání příloh. Ty mohou obsahovat malware nebo vás přesměrovat na podvodné stránky. Pokud obdržíte e-mail s odkazem nebo přílohou, kterou neočekáváte, raději kontaktujte odesílatele jiným způsobem, například telefonicky.

Koukni...  20 důvodů, proč používám na správu hesel NordPass

Kontrola odkazů: Před kliknutím na odkaz najeďte myší na odkaz nebo ikonku, abyste viděli kompletní cílový odkaz. Tento odkaz by měl odpovídat oficiálnímu webu odesílatele. Pokud si nejste jistí, zadejte webovou adresu přímo do prohlížeče místo klikání na odkaz.

Aktualizovaný antivirový program: Mějte na svých zařízeních nainstalován aktualizovaný antivirový program a spamový filtr. Tyto nástroje mohou pomoci detekovat a zablokovat phishingové e-maily a škodlivý software.

Na závěr

Pamatujte, že žádná spolehlivá společnost nebo autorita po vás nebude prostřednictvím e-mailu nebo zprávy na sociální síti požadovat citlivé údaje nebo stahování příloh.

Pokud máte pochybnosti, vždy kontaktujte přímo zákaznickou podporu dané instituce. Buďte opatrní a nenechte se napálit podvodníky.


Vaše komentáře

Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.


Přispějte svým komentářem či zkušeností s Phishingem