Jako majitelka Tesly Model Y Performance vím, že dobíjení elektroauta je klíčové pro to, abychom si mohli užít všechny jeho výhody. A že jich teda je! Tichá jízda, okamžitá akcelerace a žádné emise – to je prostě paráda. Ale aby tohle všechno fungovalo, musíme vědět, jak našeho miláčka správně nakrmit. Nyní vám prozradím úplně všechno o AC a DC dobíjení, různých konektorech a vychytávkách, které vám usnadní život.

Proč je dobíjení elektroaut tak důležité?

Dobíjení je pro elektromobily to samé, co benzín nebo nafta pro auta se spalovacím motorem. Bez energie se prostě nikam nedostaneme. Ale na rozdíl od klasických aut, která musíte tankovat na benzínkách, elektroauta můžete dobíjet i doma nebo v práci. To je jedna z největších výhod elektromobility. Ale abychom si to mohli naplno užít, musíme vědět, jak na to.

1. AC dobíjení – Základy, které musíte znát

AC, neboli střídavý proud, je typ proudu, který máme v běžné elektrické síti. Když dobíjíme elektroauto pomocí AC, proud se musí nejprve v autě přeměnit na stejnosměrný (DC), který pak putuje do baterie. AC dobíjení je většinou pomalejší než DC, ale je to nejběžnější způsob dobíjení doma nebo na veřejných AC nabíječkách.

Typy AC konektorů – Evropský standard

V Evropě máme dva hlavní typy AC konektorů:

  • Typ 2 (Mennekes): Tohle je nejrozšířenější konektor pro AC dobíjení v Evropě a také ten, který najdete na naší Tesle. Je to takový sedmipinový sympaťák, který najdete na většině veřejných nabíječek. Je navržen tak, aby byl bezpečný a odolný, a umožňuje dobíjení až do 43 kW (v případě třífázového proudu).
  • Typ 1 (Yazaki): Tenhle pětipinový fešák byl dřív populární hlavně v Asii a USA, ale v Evropě už ho moc nepotkáte. Některé starší elektromobily ho ale pořád mají. Jeho maximální výkon je omezen na 7,4 kW, což znamená pomalejší dobíjení.

Jak rychle se s AC dobíjí?

Rychlost AC dobíjení závisí na několika faktorech:

  • Výkon nabíječky: Čím vyšší výkon, tím rychleji se auto nabije. Doma většinou máme nabíječky s výkonem 3,7 kW (jednofázové) nebo 11 kW (třífázové), na veřejných nabíječkách to může být až 22 kW (třífázové). Tesla Model Y Performance má palubní nabíječku o výkonu 11 kW, takže s domácí wallboxem o stejném výkonu můžete dosáhnout maximální rychlosti AC dobíjení.
  • Palubní nabíječka auta: Každé elektroauto má palubní nabíječku, která určuje, jak rychle dokáže přijímat energii. Některá auta mají výkonnější nabíječky než jiná.
  • Stav baterie: Když je baterie téměř vybitá, nabíjí se rychleji. Jak se blíží k plnému nabití, rychlost se snižuje. To je způsobeno chemickými procesy uvnitř baterie.
  • Teplota: Baterie se nejlépe nabíjí při optimální teplotě, která je většinou kolem 20 °C. Příliš vysoká nebo nízká teplota může zpomalit proces nabíjení. Tesla má sofistikovaný systém tepelného managementu baterie, který se snaží udržovat optimální teplotu i za extrémních podmínek.

Kde můžu s AC dobíjet?

AC dobíjení můžete využít na několika místech:

  • Doma: To je asi nejpohodlnější a nejlevnější varianta. My s naší Teslou máme doma wallbox o výkonu 11 kW, takže přes noc se auto vždycky krásně nabije. Pokud ještě wallbox nemáte, určitě ho doporučuji. Je to investice, která se vyplatí.
  • Na veřejných AC nabíječkách: Ty najdete na parkovištích, u obchodních center, hotelů a dalších míst. Nabízejí různý výkon a často jsou vybaveny konektory typu 2. Většinou se platí za kWh nebo za čas strávený na nabíječce.
  • V práci: Některé firmy nabízejí svým zaměstnancům možnost dobíjet elektroauta v práci. To je super benefit, co říkáte?
Koukni...  Povinné ručení Tesla Model Y: Srovnání cen
Fischer.cz

2. DC dobíjení – Rychlé doplnění energie na cestách ⚡

Teď se přesuneme k DC dobíjení, které je jako takový energetický doping pro vaše elektroauto. DC znamená stejnosměrný proud, který jde přímo do baterie auta, takže odpadá nutnost přeměny proudu v palubní nabíječce. Díky tomu je DC dobíjení mnohem rychlejší než AC. Je to ideální volba pro delší cesty a rychlé doplnění energie na veřejných nabíjecích stanicích. S naší Teslou Model Y Performance využíváme hlavně síť Superchargerů, ale samozřejmě můžeme využít i jiné DC nabíječky.

Typy DC konektorů – CCS Combo 2 vládne Evropě

V Evropě je nejrozšířenějším konektorem pro DC dobíjení CCS Combo 2 (zkráceně CCS2). Je to takový kombinovaný konektor, který obsahuje jak piny pro AC dobíjení (typ 2), tak dva velké piny pro DC dobíjení.

Většina nových elektromobilů, včetně naší Tesly, má tento konektor jako standard. CCS2 umožňuje dobíjení s výkonem až 350 kW, což znamená, že můžete doplnit energii na stovky kilometrů za pár minut.

Tesla Supercharger: Tesla má vlastní síť rychlonabíjecích stanic Supercharger, které jsou vybaveny vlastním konektorem. Tyto stanice jsou optimalizovány pro vozy Tesla a nabízejí vysoký výkon až 250 kW. Dobíjení na Superchargerech je pro majitele Tesly velmi pohodlné a rychlé.

Jak rychle se s DC dobíjí?

Rychlost DC dobíjení závisí na několika faktorech:

  • Výkon nabíjecí stanice: DC nabíjecí stanice mají různý výkon, od 50 kW až po 350 kW a více. V Česku najdete nejčastěji stanice s výkonem 50 kW, ale postupně se rozšiřují i výkonnější stanice s výkonem 150 kW a více. Tesla Superchargery nabízejí výkon až 250 kW.
  • Maximální nabíjecí výkon auta: Každé elektroauto má maximální nabíjecí výkon, který určuje, jak rychle dokáže přijímat energii při DC dobíjení. Tesla Model Y Performance zvládne až 250 kW, takže na Superchargeru můžete dosáhnout maximální rychlosti nabíjení.
  • Stav baterie: Stejně jako u AC dobíjení, i zde platí, že vybitá baterie se nabíjí rychleji než téměř plná baterie. To je dáno tím, že baterie se snaží chránit před přehřátím a poškozením.
  • Teplota: Optimální teplota pro DC dobíjení je podobná jako u AC dobíjení, tedy kolem 20 °C. V zimě může být nabíjení pomalejší, protože baterie potřebuje více času na zahřátí. Tesla má ale sofistikovaný systém tepelného managementu baterie, který se snaží udržovat optimální teplotu i za extrémních podmínek.
Koukni...  Kolik km reálně ujede Tesla? Životnost baterie pod lupou

Kde můžu s DC dobíjet?

DC nabíjecí stanice najdete většinou podél dálnic a hlavních silnic, ale postupně se rozšiřují i do měst a obcí. V Česku najdete DC nabíjecí stanice například od ČEZ, PRE, E.ON nebo Ionity. Pro majitele Tesly jsou samozřejmě nejvýhodnější Superchargery, které jsou strategicky rozmístěné po celé Evropě. Dobíjení na DC nabíječkách je většinou dražší než na AC nabíječkách, ale zase mnohem rychlejší.

3. Další možnosti dobíjení – Bezdrátové, solární a další vychytávky

Kromě AC a DC dobíjení existují i další zajímavé možnosti, jak doplnit energii do vašeho elektroauta:

  • Bezdrátové dobíjení (indukční): Představte si, že zaparkujete auto nad speciální podložkou a ono se začne samo nabíjet. Zní to jako sci-fi, ale bezdrátové dobíjení už je realitou. Zatím se ale moc nepoužívá, protože je poměrně drahé a méně efektivní než klasické dobíjení kabelem. Technologie funguje na principu elektromagnetické indukce, kdy se energie přenáší mezi dvěma cívkami – jednou v podložce a druhou v autě.
  • Solární dobíjení: Některá elektroauta mají na střeše solární panely, které dokážou přeměnit sluneční energii na elektřinu. Není to sice dost na to, abyste mohli jezdit jenom na slunce, ale může to prodloužit dojezd nebo dobít baterii během parkování. Například Hyundai Sonata Hybrid má solární střechu, která za ideálních podmínek dokáže prodloužit dojezd až o 1300 km ročně.
  • Dobíjení z lampy veřejného osvětlení: To je další zajímavá vychytávka, která se zatím testuje. Speciální lampy veřejného osvětlení mají zabudovanou nabíječku, ke které můžete připojit své elektroauto. Tento koncept by mohl být skvělým řešením pro města, kde je nedostatek parkovacích míst s nabíječkami.
  • V2G (Vehicle-to-Grid): Tohle je technologie, která umožňuje elektroautům nejen odebírat energii ze sítě, ale také ji do sítě vracet. Můžete si to představit jako obrovskou baterii na kolech, která může pomáhat stabilizovat elektrickou síť a vyrovnávat výkyvy ve výrobě a spotřebě elektřiny. V2G technologie zatím není příliš rozšířená, ale má velký potenciál do budoucna.
  • Dobíjení na solárních parkovištích: Solární parkoviště jsou vybavena solárními panely, které vyrábějí elektřinu pro dobíjení elektroaut. Tato řešení jsou šetrná k životnímu prostředí a mohou být zajímavou alternativou pro firmy, obce i jednotlivce.

Praktické rady a tipy pro dobíjení elektroaut

Jako majitelka elektromobilu jsem se za ty roky naučila pár věcí, které mi usnadňují život a šetří čas i peníze. Tady jsou moje tipy pro vás:

  • Plánování trasy s ohledem na nabíjení: Před delší cestou si vždycky sednu k počítači nebo do mobilu a naplánuju si trasu tak, abych věděla, kde se můžu cestou dobít. Používám k tomu aplikaci PlugShare, která mi ukáže všechny veřejné nabíjecí stanice v okolí, včetně jejich výkonu a obsazenosti. Taky se mi osvědčil plánovač tras ABRP, který mi vypočítá optimální trasu s ohledem na dojezd a nabíjení.
  • Rezervace nabíjecího místa: Když jedu na delší trasu, snažím se rezervovat si nabíjecí místo předem. Některé nabíjecí stanice, jako třeba Ionity, tohle umožňují, a je to fakt super. Ušetříte tím čas a vyhnete se nepříjemnému čekání, hlavně o víkendech nebo svátcích.
  • Kombinace AC a DC dobíjení: Doma dobíjíme pomocí wallboxu SOLAX, protože je to nejlevnější a nejpohodlnější. Na delších cestách využívám rychlonabíjecí stanice, abych rychle doplnila energii a mohla pokračovat v jízdě. S naší Teslou je to díky síti Superchargerů ještě jednodušší.
  • Sledování spotřeby a dojezdu: V Tesle máme skvělý palubní počítač, který nám ukazuje aktuální spotřebu a odhadovaný dojezd. Díky tomu můžu lépe plánovat, kdy a kde se potřebuju dobít. Samozřejmě, dojezd ovlivňuje spousta faktorů, jako je styl jízdy, terén, počasí nebo třeba zapnutá klimatizace.
  • Využití chytrých funkcí: Tesla má spoustu chytrých funkcí, které mi usnadňují život. Například můžu nastavit, aby se auto začalo nabíjet automaticky v době levnějšího tarifu, nebo můžu sledovat stav nabíjení přes mobilní aplikaci.
  • Péče o baterii: Aby mi baterie v Tesle vydržela co nejdéle, snažím se dodržovat pár zásad. Například se vyhýbám častému rychlodobíjení, protože to může baterii zatěžovat. Taky se snažím parkovat v garáži, kde není baterie vystavena extrémním teplotám. A když můžu, tak se snažím udržovat baterii nabitou mezi 20 % a 80 %.

Aktuální trendy a vývoj v oblasti dobíjení elektroaut

Svět elektromobility se neustále vyvíjí a s ním i technologie dobíjení. Tady jsou některé z nejzajímavějších trendů, které můžeme v blízké budoucnosti očekávat:

  • Rychlejší nabíjecí stanice: Už teď se objevují nabíjecí stanice s výkonem 350 kW a více, které dokážou dobít baterii elektromobilu na 80 % za méně než 20 minut. To je skoro jako zastávka na kafe!
  • Inteligentní nabíjení (Smart Charging): Tohle je super věc, která optimalizuje proces nabíjení s ohledem na aktuální zatížení sítě, ceny elektřiny a další faktory. Díky tomu můžete ušetřit peníze a zároveň přispět ke stabilitě elektrické sítě.
  • V2G (Vehicle-to-Grid): Tahle technologie je zatím spíš hudbou budoucnosti, ale má obrovský potenciál. Umožňuje elektroautům nejen odebírat energii ze sítě, ale také ji do sítě vracet. Takže vaše auto se může stát takovou obří powerbankou, která pomůže stabilizovat elektrickou síť a třeba vám i vydělá nějakou tu korunu.
  • Plug & Charge: Tohle je další vychytávka, která zjednodušuje a urychluje nabíjení. Stačí jen připojit auto k nabíječce a všechno ostatní se zařídí automaticky – autorizace, platba, prostě všechno.
  • Mobilní nabíjecí stanice: V některých zemích už se testují mobilní nabíjecí stanice, které můžete přivézt tam, kde je zrovna potřeba. To se může hodit třeba na festivalech, sportovních akcích nebo na místech, kde není dostatek pevných nabíječek.
  • Rozšíření sítě nabíjecích stanic: Vlády a soukromé společnosti investují do rozšiřování sítě nabíjecích stanic, aby bylo dobíjení elektromobilů ještě dostupnější a pohodlnější.

Srovnání různých poskytovatelů nabíjecích služeb

PoskytovatelPokrytíCenyNabízené službyPoznámka
ČEZCelorepublikovéStředníRezervace, věrnostní program, roamingNejvětší síť v ČR
PREPraha a okolíNižšíRezervace, roamingVýhodné pro Pražáky
E.ONCelorepublikovéVyššíRezervace, roamingSpíše pro firemní zákazníky
IonityHlavní tahyVyššíRezervace, vysoký výkon (až 350 kW)Ideální pro delší cesty
Tesla SuperchargersCelorepublikovéPouze pro vozy TeslaVysoký výkon (až 250 kW)Nejrychlejší nabíjení pro Tesly
Hlavní provozovatelé dobíjecích stanic v ČR

Ekologické aspekty dobíjení elektroaut

Elektromobilita je rozhodně šetrnější k životnímu prostředí než klasická auta se spalovacím motorem. Ale i tady je potřeba brát v úvahu několik faktorů:

  • Využití obnovitelných zdrojů energie: Pokud dobíjíte elektroauto elektřinou z obnovitelných zdrojů, jako je solární nebo větrná energie, snižujete uhlíkovou stopu svého vozu a přispíváte k ochraně životního prostředí. Někteří dodavatelé elektřiny nabízejí speciální tarify pro majitele elektromobilů, které zahrnují elektřinu z obnovitelných zdrojů.
  • Uhlíková stopa: Elektroauta mají nižší uhlíkovou stopu než auta se spalovacím motorem, a to i v případě, že elektřina pochází z neobnovitelných zdrojů. S rostoucím podílem obnovitelných zdrojů v energetickém mixu se uhlíková stopa elektromobilů bude dále snižovat.
  • Životní cyklus baterie: Výroba baterií pro elektroauta má určitý dopad na životní prostředí, ale tento dopad je vyvážen nižšími emisemi během provozu a možností recyklace baterií.
Koukni...  Aston Martin Valiant: V12 šampion čisté jízdní vášně

Doufám, že vám tento článek pomohl zorientovat se ve světě dobíjení elektroaut. Pokud máte nějaké otázky, neváhejte se zeptat v komentářích.

A nezapomeňte se podívat na další články ohledně elektroaut nebo konkrétně naší Tesly, kde najdete spoustu dalších tipů a triků.

EXIMTOURS
EximTours.cz

Vaše komentáře

Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.


Přispějte svým komentářem či zkušeností