Elektrokola jsou fenoménem, který rozděluje lidi na dva tábory – někteří je milují, jiní nenávidí. Ať už jste nadšenci do cyklistiky nebo začínající jezdec, pravděpodobně jste o nich už slyšeli. Elektrokola jsou skvělým pomocníkem pro ty, kteří milují cyklistiku, ale z různých důvodů už nemají tolik sil jako dřív. Na druhé straně se však najdou i zapálení cyklisté, kteří je považují za podvod. Kde je tedy pravda?
No, to si musí každý rozhodnout sám, ale já vám dnes zkusím odpovědět na nejčastější otázky, které kolem elektrokol kolují.
Obsah článku
Jaký je rozdíl mezi motorem v náboji kola a středovým motorem?
Základní rozdíl mezi těmito dvěma typy motorů je v jejich umístění a způsobu, jakým přenášejí sílu na kolo. Motor v náboji kola je umístěn buď ve středu předního, nebo zadního kola. Funguje tak, že otáčí přímo kolem, což vám dává pocit, že vás kolo „tlačí“. Takový typ motoru může být vhodný pro klidnější jízdy po rovině nebo pro městské prostředí.
Na druhé straně motor se středovým pohonem, umístěný u klik na spodním držáku, tahá za samotný řetěz. Díky tomu máte pocit, že je to vlastně vaše vlastní síla, která vás tlačí vpřed, jen trochu zesílená. Tento typ motoru je často plynulejší a lépe integrovaný do samotného procesu šlapání, což znamená, že jízda je pohodlnější, bezpečnější a více podobná klasickému šlapání.
Z vlastní zkušenosti mohu říct, že středový motor oceníte především v náročnějším terénu nebo při delších výletech, kde oceníte tu plynulost a lepší rozložení váhy kola.
Jak dlouho vydrží baterie elektrokola?
Výdrž baterie závisí na několika faktorech, takže se nedá přesně říct, jak dlouho vám vydrží na jednu jízdu. Záleží na hmotnosti kola, na vaší vlastní hmotnosti, na tom, jaký terén projíždíte, ale také na tom, jaké počasí je venku. Například vítr nebo déšť mohou baterii vybít rychleji. Stejně tak i studenější počasí může snížit její kapacitu.
Pokud jezdíte převážně po rovinách a máte dobře nafouknuté pneumatiky, může vám baterie vydržet déle, než kdybyste sjížděli kopce nebo šlapali proti větru.
Obecně platí, že kvalitní baterie zvládnou kolem 500 nabíjecích cyklů. Po této době bude mít baterie zhruba 80 % své původní kapacity, což znamená, že s plně nabitou baterií ujedete o něco méně než na začátku. Pokud jezdíte pravidelně, může vám taková baterie vydržet tisíce kilometrů, než začne ztrácet výkon.
Jak prodloužit životnost baterie?
Baterie elektrokol nejsou levná záležitost, takže se určitě vyplatí o ně dobře pečovat. Základem je pravidelné dobíjení a údržba. Doporučuji alespoň jednou za 2 měsíce baterii nabít, i když na kole nejezdíte. Pokud totiž baterii necháte vybitou po delší dobu, může dojít k její podvybití a v nejhorším případě se může stát, že už nepůjde vůbec nabít.
Další tip – pokud máte možnost, snažte se baterii nevystavovat extrémním teplotám. Příliš velké horko nebo mráz mohou baterii trvale poškodit. Mějte tedy na paměti, že elektrokolo by mělo být skladováno na suchém a temperovaném místě.
Musí se baterie vyjímat, když nejezdím?
Nemusí, baterie se při nečinnosti automaticky přepne do pohotovostního režimu, takže se nemusíte bát, že by se sama vybíjela. Nicméně pokud elektrokolo neplánujete používat déle než půl roku, je lepší baterii vyjmout z rámu a skladovat ji v suchu a nabitou na zhruba 60 % kapacity.
Můžu nabíjet baterii během jízdy?
Tady vás asi zklamu, ale elektrokola nejsou navržena tak, aby se nabíjela během jízdy. Rekuperace energie, jak ji známe z aut Tesla, by na kole byla technologicky náročná a drahá. Navíc by přínos v podobě prodloužení dojezdu byl minimální.
Jak rychle mohu na elektrokole jezdit?
Elektrokola jsou omezená zákonem, takže vám motor pomůže jen do rychlosti 25 km/h. Jakmile tuto rychlost překročíte, třeba při jízdě z kopce, motor se vypne a dál už je to jen na vašich nohách. Toto omezení je tu hlavně kvůli bezpečnosti, ale i kvůli tomu, aby elektrokola nebyla klasifikována jako mopedy, které by vyžadovaly speciální pojištění nebo registrační značku.
Některým cyklistům může tento limit připadat trochu omezující, zvláště pokud jsou zvyklí jezdit rychleji na klasickém kole, ale na druhou stranu – většina lidí těch 25 km/h ocení, protože to je i tak slušná rychlost, při které už jedete docela svižně.
Lze jezdit na elektrokole bez šlapání?
Ne, elektrokolo vyžaduje šlapání, aby vám motor pomohl. Rozdíl mezi elektrokolem a mopedem je právě v tom, že elektrokolo funguje jen tehdy, když šlapete. Motor vám tedy jen usnadní šlapání, ale nenahradí ho úplně.
Jaké jsou nevýhody elektrokol?
Samozřejmě že žádná technologie není bez chyby. U elektrokol je potřeba počítat s tím, že jsou těžší než běžná kola – mohou vážit kolem 25 kg. To znamená, že manipulace s nimi, zejména bez asistence motoru, může být náročnější. Zároveň musíte myslet na to, že před každou jízdou je potřeba baterii nabít a zkontrolovat její stav.
A v neposlední řadě je tu cena – elektrokola jsou dražší než klasická kola, a to i přesto, že jejich cena postupně klesá.
Je údržba elektrokola složitější než u běžného kola?
Ano i ne. Elektrokolo vyžaduje kromě běžné údržby také péči o elektronické součástky a baterii. Naštěstí většina servisů nabízí kompletní servis elektrokol, takže se nemusíte bát, že byste si s údržbou museli poradit sami. Samozřejmě je dobré pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách, stav řetězu a brzdy, stejně jako u klasického kola.
Pokud se o kolo budete dobře starat, vydrží vám dlouhé roky bez větších problémů.
Jak elektrokolo čistit?
Elektrokolo čistím podobně jako běžné kolo. Nejprve kolo opláchnu hadicí a poté otřu mokrou houbou. Doporučuji používat speciální mycí prostředky, které jsou šetrné k elektronice a mechanickým částem kola. Důležité je nepoužívat tlakovou vodu, aby nedošlo k poškození motoru nebo baterie. Při čištění hnacího ústrojí je šikovný zubní kartáček, kterým se dostanete i na těžko přístupná místa.
V neposlední řadě nezapomeňte po umytí kolo důkladně osušit, především v oblasti řetězu a přehazovačky. Poté je důležité řetěz namazat vhodným mazivem, aby se zabránilo jeho korozi a zajištěna plynulá jízda. Řetěz je klíčovou součástí kola, ať už elektrokola nebo klasického, takže jeho pravidelná údržba je základ.
Jak kolo skladovat?
Elektrokolo, stejně jako jakýkoliv jiný stroj, potřebuje správné skladování. Ideální je suché, chladné místo, kde nebude kolo vystaveno extrémním teplotám ani vlhkosti. Pro baterii je dobré ji uchovávat částečně nabitou, zhruba na 60 %.
Pokud elektrokolo nepoužíváte delší dobu, například přes zimu, zkontrolujte baterii alespoň jednou za dva měsíce, aby se úplně nevybila. Úplné vybití baterie by totiž mohlo vést k tomu, že už ji nepůjde nabít, což by vás stálo nemalé peníze za novou baterii.
Osobně se mi osvědčilo mít na kole praktický stojan, díky kterému kolo neskladuji jen opřené o zeď, ale pěkně rovně, což je lepší jak pro rám, tak pro pneumatiky.
Co dělat, když elektrokolo přestane fungovat?
Pokud se vám stane, že elektrokolo přestane fungovat, první věcí, kterou bych zkontroloval, je stav baterie. Může se stát, že se baterie vybila rychleji, než jste čekali, nebo že došlo k poruše nabíječky. Pokud ani po nabití kolo nereaguje, doporučuji kontaktovat prodejce, kde jste elektrokolo koupili.
Většina specializovaných obchodů nabízí servis elektrokol, takže vám tam rádi pomohou s diagnostikou a následnou opravou.
Většina problémů s elektrokoly bývá spojena buď s baterií, nebo s elektronikou. Mechanické závady jsou většinou stejné jako u běžných kol, takže pokud se vám například zlomí přehazovačka nebo dojde k defektu, opravíte to stejně jako u klasického kola.
Jak si vybrat správné elektrokolo?
Výběr správného elektrokola není tak jednoduchý, jak by se mohlo na první pohled zdát. Existuje mnoho faktorů, které je třeba zvážit. Prvním z nich je samozřejmě typ elektrokola, který závisí na tom, kde budete nejčastěji jezdit.
Pokud plánujete jezdit převážně po městě, bude vám stačit městské elektrokolo, které je lehčí a má menší dojezd. Pro náročnější terény, jako jsou lesní stezky nebo horské cesty, bude lepší zvolit horské elektrokolo s vyšším výkonem a větší kapacitou baterie.
Dalším faktorem je výkon motoru. U většiny elektrokol je výkon motoru omezen na 250 wattů, což je více než dost pro většinu jezdců. Nicméně, pokud plánujete jezdit v kopcovitém terénu nebo vozit těžký náklad, možná oceníte kolo s vyšším výkonem. Při výběru elektrokola se také zaměřte na kapacitu baterie.
Pokud plánujete delší výlety, bude pro vás důležitá co největší kapacita baterie, abyste se nemuseli bát, že vám energie dojde uprostřed cesty.
Co dodat na závěr?
Elektrokola jsou skvělým řešením pro ty, kteří chtějí jezdit dál a rychleji, aniž by se museli strachovat o své fyzické síly. Nabízejí pohodlí, ale zároveň vyžadují trochu více údržby a plánování než klasická kola. Jestli jste jako já a máte rádi nové technologie a možnosti, určitě byste měli elektrokolo vyzkoušet.
Jistě, elektrokola nejsou pro každého, ale pro ty, kteří hledají kombinaci klasické cyklistiky a elektrické podpory, mohou být ideální volbou. Ať už jde o dlouhé víkendové výlety, nebo jen o rychlé přemisťování po městě, elektrokolo vám nabídne novou úroveň svobody a pohodlí.
Takže pokud ještě váháte, jestli do elektrokola investovat, můj tip je jasný: stojí to za to. Stačí si vybrat to správné kolo podle vašich potřeb, dodržovat základní údržbu a těšit se z nových zážitků na dvou kolech.
Vaše komentáře
Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.