Poslední dobou mám pocit, že Dacia už dávno není ta popelka, co se krčí někde v koutě autosalonu. Jejich nový modely? To je prostě jiná liga! Třeba Sandero Stepway – za ty peníze naprostá pecka. A co teprv Duster? Kámoš ho měl v merku už před faceliftem a byl z něj nadšenej. A teď? Facelift sice není žádná revoluce, ale pár vylepšení tu je, a to se počítá. Nedávno si na test domluvil naftovou patnáctistovku dCi s manuálem a pohonem všech kol, v nejvyšší výbavě Prestige. A vyprávěl mi, co všechno tahle mašina umí.

Sám jsem sice neřídil, ale z toho, co říkal, je jasný, že Dacia se fakt posouvá a za ty peníze je to fakt bomba. Už to dávno není nějakej šunt, jak si možná někdo myslí.

Duster: Od „low-costu“ k překvapivě kvalitní káře

Pamatuju si, když Duster v roce 2010 vylezl na světlo světa. Renault tehdy oprášil starší, ale osvědčený komponenty, a stvořil auto, který se stalo hitem hlavně díky ceně a jednoduchosti. Ale nová generace? To je jiný kafe. Je vidět, že Dacia má vyšší ambice a taky mnohem vyšší kvalitu. Kámoš říkal, že když sednul dovnitř, skoro se mu nechtělo věřit, že tohle má bejt to „levný“ SUV. Žádný nepříjemný překvápka se nekonaj.

Sedačky jsou pohodlný, i když trochu placatý, volant (konečně v kůži!) padne skvěle do ruky, loketní opěrka je taky fajn a i ty plasty vypadaj docela k světu. Kde se člověk dotýká, tam je příjemná, měkká látka. A co je super – spousta funkcí má svoje vlastní tlačítka. Žádný složitý proklikávání se menu! Vypnutí start-stopu, parkovacích senzorů, zapnutí kamer – všechno hezky postaru, jak to má bejt.

Jasně, najdou se tu i věci, který připomenou, že tohle auto šetří, kde se dá. Třeba displej infotainmentu. Je matnej, což je super, protože na něm nejsou vidět otisky, ale zase je málo kontrastní a na sluníčku je na něm občas prd vidět. Hlavně teda obraz z kamer (jo, Duster má i boční kamery!), což je trochu škoda.

Koukni...  Brýle Vif Black X Ice Blue: Moje recenze

A pak jsou tu některý ovladače, který pamatujou snad ještě devadesátky. Ale co, fungujou, tak proč je měnit, že jo? Na druhou stranu, automatická klima se ovládá třema stříbrnejma kolečkama a to vypadá fakt luxusně!

Dacia Duster: Drobný facelift, velký potenciál

Design Dusteru je pořád docela fresh, takže facelift je spíš kosmetickej. Jiný světla, jiná maska chladiče a to je vlastně všechno. Zbytek změn je pod kapotou. Kámoš chytil za kliku, otevřel lehký dveře a hupsnul do sedačky, která je přesně ve výšce jeho zadku. To je první důvod, proč lidi milujou SUV – nemusíš se hrbit. A druhej? Z Dusteru je prostě parádní výhled.

Zmáčknul startovací tlačítko a probudil k životu naftovou 1.5 s 84 kW a 260 Nm. Motor slibuje zrychlení z nuly na sto za 10.2 vteřin a kombinovanou spotřebu 5.3 litrů. Zvuk motoru je docela v pohodě, ale je slyšet bzučení, nejspíš palivový čerpadlo. No nic, jedeme dál!

Řazení jak v Rychle a zběsile (skoro!)

Kámoš se rozjel a hned si všimnul jedný věci – Duster má s řazením něco společnýho s Toyotou Supra z Rychle a zběsile. Ta kadence, s jakou tam sázíš kvalty, je fakt šílená! Prakticky každých 10 km/h. Pořád!

Díky superkrátký jedničce (která je dělaná do terénu) a naftovýmu motoru si připadal jak Vin Diesel, kterej v tom filmu přeřadí asi osmnáctkrát během jednoho rozjezdu. Tady sice „jen“ šestkrát, ale i tak je to docela fofr. Po chvíli se odnaučil rozjíždět na jedničku a rovnou tam házel dvojku. A občas přeskočil i trojku.

Dacia Duster: Ve městě? Pohodář!

Když měl kámoš zhodnotit Duster ve městě, mohl ho jenom chválit. Podvozek je naladěnej parádně, na těch vyšších pneumatikách je to krásně měkký a pohodlný. Nic nebouchá, nic nevrže. Železniční přejezdy a příčný prahy? Duster je přelítne, ani nemrkneš. Řízení, spojka, brzdy – všechno jde krásně zlehka. Sedačky by sice mohly mít lepší boční vedení, ale zase se z nich líp vystupuje.

Koukni...  Lotus ELETRE R - Elektrická bestie z Hethelu

Spotřeba se drží kolem 5 litrů, což je super. Až na to otravný bzučení palivový pumpy (kterýho si po chvíli fakt všimneš), je to prostě paráda. A ta superkrátká jednička? V zácpě k nezaplacení! Auto se plouží 5 km/h, což je na pražskejch okruzích bohužel dost častá rychlost.

Motor Dusteru: Klasika, co neurazí, ale…

Co říct k motoru? Je to prostě naftová 1.5 dCi. Do 1500 otáček se toho moc neděje, nad 3 tisíce už je to vytočený a slyšíš ten typickej naftovej klapot. Ale kámoš ho musel pochválit za to, že neduní a na volnoběh je relativně tichej.

Spotřeba mimo město 4.8 litru, na dálnici 5.8 litru. To není vůbec špatný, když vezmu v úvahu celoroční gumy, pohon všech kol a tvar Dusteru. Ale on osobně by asi radši sáhnul po benzínový 1.0 TCe s LPG (i když ta bohužel nejde s pohonem všech kol).

Infotainment: Jednoduchej, ale funkční

Infotainment je až neuvěřitelně jednoduchej. Jak ovládáním, tak grafikou. Reaguje rychle a vlastně překvapivě dobře. Jasně, na kvalitě obrazu je vidět, že se šetřilo – nemá moc velkej kontrast ani rozlišení. Ale je dostatečně velkej, takže kámoš neměl problém cokoliv přečíst.

A co je super – na rozdíl od koncernu VW se palubní systém začne startovat už po odemčení auta, ne až po nastartování motoru. Takže když ho potřebuješ, je hned připravenej. A když si k tomu připojíš CarPlay nebo Android Auto, máš tam prostředí svýho telefonu a nemáš si na co stěžovat. Fakt super!

Duster v terénu: Tam je jako doma!

Kámoš mi vyprávěl, že už jen ta světlá výška a parádní přední nájezdovej úhel 30° napovídaj, že Duster je do terénu jako stvořenej. A taky že jo! Prý to, co Duster v terénu zvládne, je fakt neskutečný. Podle něj je skoro hřích jezdit s ním jen po silnici, protože jeho terénní schopnosti jsou fakt úctyhodný. A auto se má používat k tomu, k čemu bylo stvořený, no ne?

Takže to kámoš vzal pěkně do terénu. Otočným ovladačem si nastavil režim 2WD, aby jel jen na přední náhon. Chtěl zjistit, co všechno Duster zvládne, a mít případně ještě možnost „záchrany“ v podobě připojení zadní nápravy. A nestačil se divit! Díky tomu nájezdovýmu úhlu bys musel bejt fakt „jelito“, abys trefil nárazníkem nějakej ten terén.

Koukni...  Můj Dekáč - můj ráj! Co v Decathlonu kupuju?

Kombinace 21 cm světlý výšky, celoročních pneumatik a výborný kontroly trakce zajistí, že i v režimu 2WD Duster projede místa, kam se některý „nafintěný“ SUVčka ani nepodívaj. Když povrch trochu klouzal, stačilo chvilku počkat a kontrola trakce si s tím většinou poradila. A když ne, tak holt připojil tu zadní nápravu. Je fakt, že bylo sucho, ale i v bahně se prej dokážou zaseknout i mnohem dražší a vybavenější auta.

V terénu prej hodně pomůžou i ty kamery, který sledujou okolí auta. Má to i dvě kamery, který koukaj na přední kola, takže můžeš přesně manévrovat i v nepřehlednejch situacích. Kámoš z toho byl fakt unešenej – tohle všechno v autě za 400 tisíc? Neuvěřitelný!

Shrnutí: Dacia Duster je prostě pecka!

Kámoš mi potvrdil to, co už jsem si myslel – Duster je i po faceliftu pořád skvělý auto. A když vezmeš v úvahu dnešní ceny aut, tak zaplatit za skvělej motor 1.0 TCe s LPG 350 000 Kč je prostě zázrak.

A tahle maximálně vybavená naftová čtyřkolka s automatickou klimatizací, navigací, elektricky ovládanými okny a asistentem pro sjezd prudkých svahů za 450 000 Kč? To je fakt skvělej poměr cena/výkon.

A jak říkal kámoš – hlavně ho nezapomeň vzít do terénu!

Hodnocení Dacia Duster

Plusy

  • Cena
  • Provedení (kvalita interiéru atd.)
  • Jízdní vlastnosti (pohodlí ve městě)
  • Terénní schopnosti
  • Spotřeba nafty (u testovaný verze)

Mínusy

  • Otravný zvuk palivového čerpadla (u naftovýho motoru) – to prý bylo fakt slyšet
  • Motor celkově sice ok, ale benzínový 1.0 s LPG by byla lepší volba, jen nejde s 4×4

Celkový dojem

I když jsem Duster sám neřídil, z toho, co mi kámoš vyprávěl, a z toho, jak znám předchozí modely, je jasný, že Dacia udělala velkej krok vpřed.

Duster už dávno není jen levný auto pro „promiňte, vesničany“. Je to univerzální parťák, kterej zvládne jak město, tak terén, a to všechno za fakt rozumný peníze.

A to se v dnešní době cení!

ění, abyste měli jistotu, že je váš vůz chráněn v co největší míře.

Driveto.cz

Vaše komentáře

Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.


Přispějte svým komentářem