Skoro každý z nás se někdy dostane do bodu, kdy začne pokukovat po novém autě. Tedy ne nutně úplně novém – ale prostě novějším. Jenže trh s ojetinami je džungle. A pokud do něj vstoupíte nepřipravení, hrozí, že si odnesete víc než jen klíčky a techničák. Třeba i prázdnou peněženku, notnou dávku vzteku a auto, které spíš stojí než jezdí. A právě tomu se chci vyhnout – a pomoci i vám.
Když je auto podezřele levné
Jedním z největších lákadel při hledání auta je samozřejmě cena. A jo, přiznám se – taky mi několikrát zatrnulo u těch krásně nízkých čísel. Jenže jakmile se cena auta vymyká běžné tržní hodnotě, zbystřím. Tohle není žádná výhodná koupě, tohle je potenciální past.
👉 Když jsem naposledy hledala pro kamarádku kombík do rodiny, narazila jsem na Škodu Octavii s cenou o 72 tisíc nižší než ostatní podobné vozy. První dojem? Super. Druhý? Okamžitě jsem šla hledat VIN a záznamy z minulosti. Výsledek? Auto mělo stočený tachometr, dva majitele během tří měsíců a nehodu, po které se „jen trochu opravovalo“ zadní kolo.
Takže rada číslo jedna – pokud je cena příliš dobrá, ptejte se proč. A ne, „nutně potřebuji peníze“ není odpověď, která by vás měla uklidnit.
Prověřit prodejce auta je základ
Tohle platí dvojnásob, pokud nakupujete v autobazaru. Ne všechny jsou totiž seriózní. Někdy stačí jen pár minut na Googlu, Seznamu nebo v diskuzích – a máte jasno. Doporučuju projít si recenze, zadat název firmy do vyhledávače spolu s výrazem „podvod“, a také se zeptat známých.
Já sama mám jeden autobazar, kterému se už roky vyhýbám obloukem – protože jsem tam kdysi koupila auto, které se tvářilo jako zcela bezproblémové, a do měsíce bylo v servisu s rozsáhlým problémem v převodovce. Reklamace? Zapomeňte.
Dnes jdu radši cestou ověřených prodejců, ideálně těch, co nabízejí auta se zárukou, nebo aspoň s doložitelnou servisní historií. Sice už je toto skoro 15 let, ale stále si to pamatuji.
Příběh auta: Co všechno zjistíte přes VIN?
Nechci být paranoička, ale VIN číslo je pro mě stejně důležité jako stáří auta. Je to totiž klíč k jeho minulosti. Pomocí služeb jako Cebia, CarVertical nebo AutoDNA si můžete snadno ověřit, kde všude auto jezdilo, kolik mělo majitelů, jestli se někdy nebouralo nebo jestli náhodou nebylo kradené.
A tady malá vsuvka – když prodejce odmítá VIN poskytnout, je to extrémně červená vlajka. Jasně, občas ho z nějakého důvodu nemají po ruce, ale pokud se cuká víc než jednou, beru nohy na ramena.
Jednou mi jeden pán tvrdil, že VIN pošle až večer. Neposlal ho nikdy. Zato jsem zjistila, že ten samý inzerát byl už třikrát nahlášen kvůli podvodu. Takže tak.
Stočení kilometrů je stále běžnější, než si myslíme
Říká se, že přibližně 4 z 10 ojetin mají upravený tachometr. A i když si říkáte „tohle se snad dneska už nedělá“, opak je pravdou. Lidé jsou vynalézaví – a některé případy jsou doslova umělecké dílo manipulace.
Co mi pomáhá? Hledat nesrovnalosti. Například volant, který je na omak vyhlazený jako mýdlo, ale přitom auto prý najelo jen 60 tisíc. Nebo nové krytky pedálů v autě, které má být údajně málo jeté. To jsou věci, které mi rozblikají varovná světýlka.
A opět – stačí porovnat záznamy v databázi s tím, co ukazuje auto. Pokud v roce 2021 mělo 180 tisíc a teď má najednou 110, je to jako zázračné omlazení. Jen bohužel ne v dobrém slova smyslu.
Auto není jen o vzhledu – prohlídka musí být důkladná
Přiznám se, dřív jsem koukala hlavně na to, jestli má auto pěkný lak, čistý interiér a zda vypadá „zachovale“. Ale právě v tomhle je ta největší finta. Ojeté auto se dá za pár tisícovek kosmeticky zkrášlit tak, že vypadá jako nové. Jenže pod tou fasádou se můžou schovávat roky opotřebení nebo špatně opravené nehody.
Dnes už vím, že nestačí jen obejít auto kolem dokola. Jdu do detailů – karoserie, slícování jednotlivých částí, jestli někde neodstává nárazník, jak sedí dveře, jestli barva není podezřele lesklá jen na některých místech. Taky kouknu pod auto – co podvozek, rez, stopy oleje?
A v interiéru mě zajímá víc než jen čistota sedaček. Fungují všechny tlačítka? Jak vypadá řadicí páka, volant, madla dveří? Je třeba podezřele nový kobereček, který zakrývá promáčklinu nebo zarezlý šroub? Tyhle detaily vám často řeknou víc než deset frází od prodejce.
Servisní knížka není jen na parádu
Jestli se někdy vyplatí být „pečlivá kontrolorka“, tak právě u servisní knížky. Není to jen kus papíru – je to historie auta. Když chybí, automaticky to beru jako minus. A když tam sice je, ale něco nesedí, zjišťuju proč.
Jednou jsem narazila na servisní knížku, kde byl údajně pravidelný servis u autorizovaného servisu. Když jsem si zavolala do toho servisu, zjistila jsem, že tam o žádném takovém autě v systému vůbec nevědí. Takže ano – i servisní záznamy se dají falšovat.
A co je pro mě zcela zásadní – konzistence. Auto, které najelo 50 tisíc za 3 roky a mělo jen jednu výměnu oleje, je podezřelé. U mě platí: radši auto s poctivě najetými 100 tisíci a doloženou údržbou, než zázračně zachovalý kousek bez jakékoliv historie.
Testovací jízda? Největší detektor pravdy
Papíry, fotky, prohlídky – to všechno je důležité. Ale pravda o autě často vyjde najevo až při první jízdě. A jestli vám někdo testovací jízdu nechce umožnit, zeptejte se sami sebe: proč?
Já si při testovací jízdě dávám pozor úplně na všechno. Jak auto startuje, jak reaguje na plyn, jak brzdí, jestli necuká, neskáče, nebo naopak není líné. Poslouchám motor, vnímám zvuky od kol, podvozku. Zkouším, jestli fungují všechny bezpečnostní prvky – od ABS po parkovací senzory.
A úplně nejradši si s sebou na testovací jízdu beru někoho, kdo autům fakt rozumí – ideálně mechanika. Někdy stačí pár minut jízdy a pozná, že něco není v pořádku, co by mi jinak uniklo. A není to drahá služba – naopak, může vám ušetřit desítky tisíc.
Nenechat se ukecat a nespěchat!
Tohle jsem se naučila až časem. Když vám někdo začne říkat „tohle auto bude pryč zítra, to prostě berte hned“, zpozorním. Tlak na rychlé rozhodnutí je klasický prodejní trik – a často znamená, že je potřeba prodat to auto co nejdřív, dřív než si kupující něčeho všimne.
Já se už nenechávám rozhodit. Klidně si vezmu dva dny na rozmyšlenou. Klidně zavolám známému, klidně si ověřím detaily na internetu. Auto je velká investice – a když někdo tlačí, většinou je důvod, proč to chce mít rychle z krku.
A pokud mezitím auto někdo jiný koupí? Tak to prostě nebylo to pravé. Je lepší přijít o „výhodnou nabídku“ než koupit problém.
Pozor na platby předem a podezřelé metody
Zvlášť když hledáte auto online, je strašně snadné naletět. V tomto aspektu se mi strašně líbí služba Carvago protože třeba peníze jsou přes ně! Já osobně nikdy neplatím nic předem. Ani rezervační poplatek, pokud to není přes ověřenou platformu. A už vůbec ne přes služby jako Western Union, Revolut na neověřené účty nebo nějaké anonymní převody. To je rovnou vstupenka do říše „peníze jsou fuč“.
Jednou mi někdo nabídl „Složte zálohu a auto vám přivezu až domů“. Znělo to skvěle – ale pak jsem našla stejný text inzerátu na čtyřech různých serverech. Jen jiné jméno a jiný e-mail. Klasický podvod.
👉 Tip navíc: pokud vám někdo řekne, že je v zahraničí a auto vám pošle přes přepravní společnost, kde „vy si to vyzkoušíte a když se vám nebude líbit, vrátíte“, tak zdrhejte. To je jeden z nejčastějších podvodů při nákupu auta online ze zahraničí.
Smlouva, smlouva a zase smlouva
Nikdy, opravdu nikdy, bych nešla do koupě auta bez pořádně sepsané smlouvy. A tím nemyslím něco rychle načmáraného na koleni. Mluvím o standardní kupní smlouvě, kde jsou přesně uvedeny všechny podstatné informace: kdo prodává, kdo kupuje, VIN vozu, stav tachometru, cena, způsob platby, datum předání a ideálně i záruka, pokud nějaká existuje.
Důležitá je i formulace „kupující byl seznámen se stavem vozidla“. Jasně, trochu to zní jako ochrana prodávajícího – ale zároveň to může sloužit jako důkaz, že jste věděli o případných nedostatcích. Když něco není v papírech, může to být později problém.
A ano, čtu i drobná písmenka. Už jsem viděla smlouvy, kde bylo nenápadně napsáno, že auto „se prodává jako nepojízdné“ – přestože inzerát říkal opak. Takže když něco podepisuji, chci to mít černé na bílém a ideálně si tu smlouvu vezmu domů předem, ať si ji v klidu projdu nebo ukážu někomu, kdo tomu rozumí.
Podezřelá komunikace? Stačí drobnosti
Přiznám se, že čím víc aut jsem si za život prohlédla, tím víc vnímám i styl komunikace prodejce. Je nervózní? Uhýbá odpovědím? Mluví pořád dokola to samé? Nechce odpovídat písemně, jen volá? Nechce poskytnout víc fotek? Všechno tohle jsou malé střípky, které dohromady vytvářejí obraz, jestli se mi něco nezdá.
Jednou mi muž tvrdil, že „auto je úplně v pohodě, ale nemá čas se sejít“ a místo toho navrhoval, že ho doveze a hned podepíšeme papíry. Ani jsem neviděla motor, nic, jen tři fotky z parkoviště. Když jsem trvala na osobní prohlídce, přestal odepisovat. Náhoda? Nemyslím.
Proto mám jednoduché pravidlo – chci komunikaci, která je férová, vstřícná a transparentní. Když někdo dělá tajnosti, něco nesedí.
Opatrně i při nákupu přes známé
Ať už kupujete auto od cizího člověka, bazaru nebo – a to říkám z vlastní zkušenosti – i přes známé nebo rodinu, vždycky je lepší mít všechno podložené. U aut totiž často platí, že i dobré úmysly mohou vést k nepříjemnostem.
Kolega z práce mi kdysi nabízel „spolehlivé auto po své manželce“. Auto bylo fakt v pěkném stavu, cena rozumná, a všechno by šlo hladce. Ale pak jsem si všimla, že k autu nebyl žádný záznam o pravidelných servisních prohlídkách. Nakonec jsem zjistila, že už půl roku nesvítily kontrolky ABS a ESP – jen byly vytáhnuté žárovky v přístrojovce. Prý „to stejně nikdo neřeší“.
Takže i když kupujete auto od někoho, komu věříte, platí pořád to samé: prohlídka, testovací jízda, kontrola historie a smlouva. Důvěřuj, ale prověřuj – platí u aut dvojnásob.
Závěrečné tipy, které mi zachránily peněženku (i nervy):
- 📋 Vždy chtějte VIN a historii vozu z databází (Cebia, CarVertical, AutoDNA)
- 💸 Nedávejte peníze předem a už vůbec ne přes anonymní služby
- 🧾 Všechny dohody mějte písemně, neústní sliby neplatí
- 👁 Prohlídka není procházka kolem auta – jděte do hloubky
- 🚗 Testovací jízda je nutnost, ideálně i s někým, kdo autům rozumí
- 🧠 Nepodléhejte tlaku, když na vás někdo tlačí – otočte se a běžte
- 🔍 Pozor na nesrovnalosti v komunikaci a podezřelé chování
- 🛠 Prověřujte i zdánlivě „zachovalá“ auta – stočený tachometr, nové pedály, lesklý volant mohou být varování
- 👨🔧 Pokud můžete, nechte auto před koupí zkontrolovat v servisu
- 📞 Volejte si do servisů, jestli byl vůz opravdu udržován, jak tvrdí papíry
Koupě ojetého auta může být buď radost, nebo noční můra. Sama jsem zažila obojí. Ale čím víc informací člověk má, tím líp se v tom světě orientuje. Není to o nedůvěře, je to o zdravé opatrnosti. A věřte mi – nic není horší než pocit, že jste se nechali napálit.
Tak držím palce, ať vaše další auto není jen hezké na pohled, ale i poctivé uvnitř.
Nejčastější dotazy
Jak poznám, že má auto stočený tachometr?
Stočený tachometr může prozradit nadměrné opotřebení interiéru – vyhlazený volant, nové pedály, opotřebované sedačky. Pomocí VIN kódu si můžete historii nájezdu ověřit v databázích jako Cebia nebo CarVertical.
Jaké jsou nejčastější podvody při prodeji ojetin?
Mezi nejčastější patří stočené kilometry, zatajené nehody, chybějící servisní historie, falešné nebo pozměněné doklady a podezřelé platební metody. Častým trikem bývá také tlak na rychlý podpis smlouvy bez možnosti důkladné prohlídky.
Je bezpečné kupovat ojeté auto od soukromé osoby?
Ano, ale je potřeba být opatrný. Vždy si auto důkladně prohlédněte, udělejte testovací jízdu, prověřte historii a trvejte na řádně sepsané kupní smlouvě. Vyhněte se platbám předem a nenechte se tlačit do rychlého rozhodnutí.
Co všechno má obsahovat dobrá kupní smlouva na auto?
Správná smlouva by měla obsahovat: údaje o prodávajícím i kupujícím, přesné informace o vozidle (včetně VIN), cenu, způsob platby, aktuální stav tachometru, datum předání vozu a potvrzení, že kupující byl seznámen se stavem vozu.
Kde si mohu ověřit historii ojetého auta podle VIN?
Historii vozu podle VIN kódu ověříte na placených službách jako Cebia.cz, CarVertical.cz nebo AutoDNA.cz. Tyto databáze vám odhalí počet předchozích majitelů, záznamy o haváriích, servisní historii i možné právní závazky.

Vaše komentáře
Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.