Elektrická auta dnes hýbou světem a každý nový model chce urvat kousek trhu pro sebe. Zeekr 001 se o to snaží dost neotřelým způsobem. Výrobce jej označuje za „luxusní shooting brake“, což zní skoro jako marketingový jazyk pro „nádherně tvarované kombi na elektřinu“. A pokud vám silueta připomíná Porsche Taycan Sport Turismo nebo Cross Turismo, pak nejste daleko od pravdy. Hlavní rozdíl? Cenovka.

Co je vlastně Zeekr zač?

Zeekr je relativně nový hráč na poli elektromobilů, ale s pořádným zázemím. Patří pod čínský gigant Geely, který vlastní třeba i Volvo, Polestar nebo Lotus. Značka Zeekr vznikla teprve v roce 2021, ale už má na silnicích přes 150 000 vozů. Do Evropy vstoupila v roce 2022 a první dodávky modelu 001 a crossoveru X se mají brzy rozjet.

Pokud vám název 001 něco připomíná, je to možná tím, že původně šlo o koncept Lynk & Co Zero z roku 2020. Tehdy to vypadalo na čistě čínský projekt, ale Zeekr měl s tímto autem větší plány.


Koupím Zeekr i v Česku?

Zatím ne. Zeekr se aktuálně prodává v Holandsku, Švédsku, Belgii, Francii, Německu a Norsku. Co se týče České republiky nebo dalších trhů, Zeekr zatím mlží. Takže kdo ví, možná se k nám jednou Zeekr 001 podívá oficiálně.

Na druhou stranu, jeho nejostřejší verzi, model Zeekr 001 FR s 1 265 koňmi a čtyřmi elektromotory, se prý Evropa nedočká vůbec. Tento šílený speciál zůstane výsadou pouze čínského trhu – a to je možná dobře, protože proletět zatáčky s takovým výkonem by asi hodně majitelů končilo v příkopu.


Technické specifikace: Co nabízí evropská verze?

Zeekr 001 se v Evropě prodává ve třech variantách, které se liší nejen výkonem, ale i dojezdem.

Koukni...  Bodový systém dopravních přestupků: Pokuty přehledně
VerzeVýkonPohon0-100 km/hMaximální rychlostDojezd (WLTP)
Long Range RWD268 koníZadní kola7,2 s200 km/h620 km
Performance AWD537 koní4×43,8 s200 km/h590 km
Privilege AWD537 koní4×43,8 s200 km/h580 km

Nejslabší verze s jedním motorem na zadní nápravě vypadá jako ideální volba pro ty, co hledají maximální dojezd. Silnější AWD varianty přidávají na výkonu, ale logicky trochu ztrácí na kilometrech.

Zajímavostí je, že všechny verze používají stejnou baterii o kapacitě 100 kWh. Rozdíly v dojezdu jsou tedy dány hlavně tím, kolik šťávy auto spotřebuje na svižnější jízdu nebo přidané technologie.


Jízdní vlastnosti: Komfortní křižník nebo sportovní střela?

Zeekr 001 stojí na platformě SEA (Sustainable Experience Architecture), kterou sdílí s budoucím Polestarem 4. Přesto má Zeekr při ladění jízdních vlastností poměrně volné ruce.

Začneme od vrcholu – verze Privilege AWD. S 537 koňmi a pohonem všech kol je to rychlík, který zvládne stovku pod čtyři vteřiny. Reakce na plyn ve sportovním režimu by mohla být o dost ostřejší. Naopak pozitivní překvapení? Přestože auto váží přes 2,3 tuny, v zatáčkách se chová slušně. Jasně, není to Porsche, ale těžkopádné rozhodně není.

Podvozek na vzduchovém odpružení funguje dobře, ale jednotlivé režimy mezi sebou nejsou tak výrazně odlišné.

A teď to překvapení – možná nejlepší verzí není ta nejsilnější, ale ta nejjednodušší. Long Range RWD s jedním motorem má měkčí klasické odpružení, méně agresivní akceleraci a přesto nabízí 620 km dojezdu. Tohle je možná nejpříjemnější volba pro někoho, kdo hledá komfortní dálniční křižník.

Trochu problémem je systém sledování řidiče. Kamera (sledující oči) vás neustále bombarduje upozorněními, protože ji blokuje věnec volantu při otáčení. A co je horší? Nedá se to vypnout. Doufejme, že tohle je jen nedotažený software, který dříve nebo později vyřeší.


Efektivita a spotřeba: Jak si Zeekr vede v reálném provozu?

U elektroaut záleží nejen na oficiálních číslech, ale hlavně na tom, kolik zvládnou v praxi. Při svižnější jízdě po okreskách Zeekr Privilege AWD dosahuje spotřeby 22 kWh/100 km), což není úplně úsporné číslo. Na druhou stranu Long Range RWD dosahuje okolo 18 kWh/100 km, což je už mnohem lepší výsledek.

Koukni...  Povinné ručení Škoda Octavia: Cena pojištění

Největší rozdíl v reálné spotřebě dělají samozřejmě kola. Zatímco silnější verze mají 22palcová kola, základní RWD jezdí na 21palcových a je znatelně tišší.


Interiér: Luxus, nebo jen drahá alternativa?

Kde Zeekr 001 opravdu boduje, je kabina. Design sice působí trochu anonymně, jako byste si koupili sportovní boty bez loga známé značky, ale materiály jsou kvalitní a celkový dojem je opravdu příjemný.

Co rozhodně potěší:

  • Dostatek prostoru – jak vpředu, tak vzadu.
  • Moderní design s detaily v růžovém zlatě – což může být trochu diskutabilní, ale vypadá to zajímavě.
  • Velká centrální obrazovka (15,4 palce) – bohužel se zde ovládá i volant a zrcátka, což může být trochu nepraktické.

Co už tak skvělé není?

  • Téměř žádné fyzické ovladače – všechno musíte řešit přes dotykovou obrazovku.
  • Trochu překomplikované menu infotainmentu – reakce jsou rychlé, ale než se proklikáte k základním funkcím, může to chvíli trvat.

Naštěstí tu máme Apple CarPlay a Android Auto, což znamená, že se infotainment dá částečně obejít. A pokud rádi posloucháte hudbu, potěší vás Yamaha audio systém, který hraje velmi solidně.

Jedna věc je ovšem bizarní – externí HD kamery, které umožňují pořizovat fotky a posílat je do telefonu. Proč? To zůstává záhadou. Ale pokud byste někdy měli potřebu fotit auto zvenku přímo z interiéru, máte možnost.


Je to vlastně výhodná koupě?

A teď to hlavní – cena. Zeekr 001 začíná v Holandsku na 59 490 €, což v přepočtu znamená něco kolem 1,5 milionu korun. Není to úplně málo, ale pokud vezmeme v úvahu, že Porsche Taycan Sport Turismo začíná na 99 500 € (2,5 milionu Kč), najednou to dává smysl.

Koukni...  Reálný dojezd Tesla Model Y na 21" kolech po ujetí 44.000 km

Takže za téměř poloviční cenu dostanete:

  • Slušný dojezd (až 620 km)
  • Silné výkonové varianty (až 537 koní)
  • Luxusní interiér
  • Dobrou výbavu už v základu
  • Rychlé nabíjení až 200 kW (to znamená, že za cca 30 minut máte baterii na 80 %)

Samozřejmě, že Taycan je sportovnější a má prestižnější značku, ale pokud hledáte praktické elektrické kombi, které není SUV, Zeekr 001 je opravdu zajímavou alternativou.


Verdikt: Má smysl o Zeekru 001 uvažovat?

Zeekr 001 se ukazuje jako velmi slušné elektroauto, které může konkurovat nejen prémiovým značkám, ale zároveň nabídnout lepší poměr cena/výkon než většina evropských elektroaut.

Co na něm oceňuji?

✅ Dobrý dojezd a rychlé nabíjení
✅ Silné varianty s pohonem všech kol
✅ Prostorný a moderní interiér
✅ Výhodnější cena než u Taycanu

Co by se dalo zlepšit?

❌ Příliš digitální ovládání (chybí fyzická tlačítka)
❌ Systém sledování řidiče je až moc přísný
❌ V Evropě zatím dostupnost omezená

Pokud Zeekr 001 dorazí na náš trh za konkurenceschopnou cenu, mohlo by to být velmi zajímavé elektrické auto pro ty, kteří nechtějí SUV, ale zároveň nechtějí utrácet za Porsche.

Bude ale záležet na tom, jak si Zeekr poradí s budováním jména a servisu po celé Evropě. Protože i když nabízí hodně muziky za slušné peníze, prémiové značky mají přece jen pořád něco navíc – ať už jde o prestiž, nebo jízdní zážitky.

Každopádně, čím více takových možností na trhu, tím lépe pro nás řidiče. 🚗⚡

eToro
eToro

Vaše komentáře

Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.


Přispějte svým komentářem