Ahoj! Jmenuji se Anička, ale to asi všichni stejně víte 🙂 a ráda bych se s vámi podělila o vše, co vím o ADHD u dětí. Možná se ptáte, proč zrovna já? Nemám sice osobní zkušenost s výchovou dítěte s ADHD, ale tohle téma mě fascinuje a strávila jsem hodiny a hodiny studiem, abych mu co nejlépe porozuměla. Navíc mám v okolí rodiny s dětmi s ADHD a vidím, jak důležité je mít dostatek informací a podpory.

A taky, ruku na srdce, kdo z nás se někdy necítil trochu roztržitý, neposedný nebo měl problém se soustředit? Věřím, že každý z nás se v některých projevech ADHD dokáže alespoň částečně najít.

Tento článek bude takový náš společný průvodce světem ADHD. Probereme vše od A do Z, bez zbytečných odborných termínů, ale s o to větší snahou o srozumitelnost a praktické rady. Budu se snažit být vaším přítelem na cestě za poznáním, někým, kdo vám podá pomocnou ruku a s respektem a pochopením vás provede všemi úskalími, ale i pozitivními stránkami ADHD.

Obsah článku

I. Proč je důležité o ADHD mluvit?

Možná si říkáte, že ADHD je jen nějaká moderní diagnóza, která dřív neexistovala. Ale věřte mi, že děti s ADHD tu byly vždycky, jen se o jejich potížích tolik nemluvilo a často byly nesprávně označovány za zlobivé, líné nebo nevychované.

Dnes už víme, že ADHD je skutečná neurologická porucha, která ovlivňuje chování, učení a celkový vývoj dítěte. A co je nejdůležitější, víme, jak těmto dětem pomoct, aby mohly naplno rozvinout svůj potenciál.

Otevřená a informovaná diskuse o ADHD je klíčová pro destigmatizaci této poruchy. Čím více budeme o ADHD vědět, tím lépe budeme moci těmto dětem a jejich rodinám porozumět a podpořit je. Vždyť každé dítě si zaslouží šanci na šťastný a plnohodnotný život, bez ohledu na to, jaké výzvy mu osud postavil do cesty.

II. Moje „osobní“ zkušenost s ADHD

Jak jsem již zmínila, nejsem matka dětí s ADHD, ale dovolte mi s vámi sdílet příběh, který mě inspiroval a motivoval k hlubšímu studiu této problematiky. Představte si malého kluka, říkejme mu třeba Honzík.

Honzík byl odjakživa živé a zvídavé dítě, plné energie a nápadů. Ve škole se ale trápil. Nedokázal se soustředit na výuku, neustále se vrtěl, skákal učitelům do řeči a zapomínal úkoly. Učitelé i rodiče byli zoufalí. Honzík dostával jednu poznámku za druhou a jeho sebevědomí klesalo. Všichni si mysleli, že je prostě jen zlobivý a nevychovaný.

Pak ale Honzíkova maminka narazila na článek o ADHD a najednou jí všechno začalo dávat smysl. Honzík nebyl zlobivý, měl ADHD! Po správné diagnóze a s pomocí odborníků, terapie a podpory rodičů i učitelů se Honzíkův život začal měnit k lepšímu. Naučil se zvládat své impulzy, zlepšil se ve škole a konečně začal věřit sám sobě.

Tenhle příběh (i když je smyšlený a Honzík je jen ilustrativní postava) ukazuje, jak moc důležité je včasné rozpoznání a správná péče. A přesně o tom si budeme v tomto článku povídat.


III. Co je to ADHD?

Pojďme se teď ponořit do světa ADHD a podívat se, co se za touto zkratkou vlastně skrývá.

A) ADHD – podrobný popis poruchy

ADHD je zkratka pro Attention Deficit Hyperactivity Disorder, což v překladu znamená porucha pozornosti s hyperaktivitou. Je to neurovývojová porucha, což znamená, že ovlivňuje způsob, jakým se vyvíjí a funguje mozek. Děti s ADHD mají potíže se soustředěním, udržením pozornosti, kontrolou impulzů a regulací aktivity.

Představte si to jako rádio, které neustále přeskakuje mezi stanicemi a nedokáže se naladit na tu správnou. Tak nějak se může cítit dítě s ADHD – jeho mozek je zahlcen podněty a nedokáže se zaměřit na jednu věc.

Typy ADHD

Možná vás překvapí, že existují různé typy ADHD. Není to jen o tom, že je dítě neposedné a zlobí. Rozlišujeme tři hlavní typy:

  1. Nepozorný typ (dříve ADD): U tohoto typu dominuje neschopnost se soustředit. Dítě se snadno rozptýlí, zapomíná, dělá chyby z nepozornosti a má potíže s organizací a dokončováním úkolů. Může působit zasněně a „mimo“. Představte si to jako motýla, který poletuje z květu na květ a u žádného se nezdrží dostatečně dlouho.
  2. Hyperaktivní-impulzivní typ: Tento typ je charakterizován nadměrnou aktivitou a impulzivitou. Dítě je neustále v pohybu, vrtí se, nedokáže klidně sedět, skáče druhým do řeči a jedná bez přemýšlení. Je to takový malý motor, který běží na plné obrátky a těžko se vypíná.
  3. Kombinovaný typ: Toto je nejčastější typ ADHD a, jak název napovídá, kombinuje příznaky nepozornosti i hyperaktivity-impulzivity. Dítě má tedy problémy jak se soustředěním, tak s nadměrnou aktivitou a impulzivitou. Je to takový mix předchozích dvou typů – jako když se motýl s motorem snaží usednout na květ, ale nedaří se mu to.

B) Biologické příčiny ADHD – co se děje v mozku?

Vědci se stále snaží plně porozumět tomu, co přesně ADHD způsobuje, ale víme, že velkou roli hrají genetika a faktory ovlivňující vývoj mozku. U dětí s ADHD byly zjištěny určité odlišnosti ve struktuře a fungování mozku, zejména v oblastech, které zodpovídají za pozornost, plánování, kontrolu impulzů a regulaci aktivity.

Představte si mozek jako složitý orchestr. U dětí s ADHD některé nástroje nehrají úplně v souladu s ostatními. Například se zjistilo, že u nich bývá snížená hladina dopaminu a noradrenalinu, což jsou neurotransmitery, látky, které přenášejí signály mezi nervovými buňkami a hrají důležitou roli v procesech učení, motivace a soustředění. Je to, jako kdyby v orchestru chyběl dirigent, který by udával tempo a udržoval harmonii.

C) Co není ADHD – vyvrácení mýtů a předsudků

Kolem ADHD panuje spousta mýtů a polopravd, které mohou vést k nesprávnému chápání a stigmatizaci dětí s touto poruchou. Pojďme si uvést na pravou míru ty nejčastější:

  • Mýtus: ADHD je jen výmluva pro nevychované děti.
  • Fakt: ADHD je skutečná neurologická porucha s biologickým základem. Není to o lenosti, nevůli nebo špatné výchově.
  • Mýtus: Děti z ADHD vyrostou.
  • Fakt: U některých dětí se příznaky ADHD s věkem zmírní, ale u mnoha přetrvávají do dospělosti. Včasná diagnóza a správná péče mohou pomoci zvládat příznaky a žít plnohodnotný život.
  • Mýtus: ADHD je způsobeno špatnou stravou a přílišným sledováním televize.
  • Fakt: Strava a životní styl mohou ovlivňovat chování, ale nejsou primární příčinou ADHD. Genetika a faktory ovlivňující vývoj mozku hrají mnohem důležitější roli.
  • Mýtus: Všechny děti s ADHD jsou hyperaktivní.
  • Fakt: Jak jsme si již řekli, existuje i nepozorný typ ADHD, u kterého hyperaktivita není dominantním příznakem.
  • Mýtus: Děti s ADHD se nedokážou na nic soustředit.
  • Fakt: Děti s ADHD se dokážou intenzivně soustředit na činnosti, které je baví a zajímají. Problém je spíše v udržení pozornosti u úkolů, které jsou pro ně nudné nebo náročné. Tomuto jevu se říká hyperfokus.

IV. Jak se ADHD projevuje u dětí?

Příznaky ADHD se mohou u jednotlivých dětí lišit, a to jak typem, tak i intenzitou. Důležité je si uvědomit, že ne každé dítě, které je občas nepozorné, neposedné nebo impulzivní, má ADHD.

Koukni...  Od kdy nechat děti běhat samy? Mateřská dilemata

Pro stanovení diagnózy je potřeba, aby příznaky byly dlouhodobé, vyskytovaly se ve více prostředích (např. doma i ve škole) a výrazně narušovaly každodenní fungování dítěte.

D) diagnostika – jak se ADHD zjišťuje?

Diagnostika ADHD je komplexní proces, který by měl vždy provádět kvalifikovaný odborník, nejčastěji dětský psychiatr, klinický psycholog nebo speciální pedagog. Neexistuje žádný jednoduchý test, který by ADHD s jistotou potvrdil nebo vyvrátil.

Diagnóza se stanovuje na základě podrobného rozhovoru s rodiči a dítětem, pozorování chování dítěte, posouzení vývojové historie a vyhodnocení dotazníků a psychologických testů.

Lékař nebo psycholog se bude zajímat o to, kdy se příznaky poprvé objevily, jak se projevují v různých situacích, jak ovlivňují školní prospěch, vztahy s vrstevníky a rodinný život.

Může také požádat o spolupráci učitele a další osoby, které s dítětem přicházejí do styku. Důležité je vyloučit i jiné možné příčiny potíží, jako jsou například úzkostné poruchy, poruchy učení, smyslové vady nebo problémy v rodinném prostředí.

E) Emocionální problémy u dětí s ADHD

Děti s ADHD se často potýkají s celou řadou emocionálních problémů. Není to jen o tom, že se nedokážou soustředit nebo jsou neposedné. Jejich vnitřní svět je plný frustrace, úzkosti a nejistoty.

Kvůli svým potížím se soustředěním a chováním se často setkávají s neúspěchem, kritikou a odmítnutím. To může vést k nízkému sebevědomí, pocitům méněcennosti a sklíčenosti.

Mnoho dětí s ADHD má také potíže s regulací emocí. Mohou snadno podlehnout vzteku, zklamání nebo smutku a trvá jim déle, než se uklidní. Někdy se u nich objevuje i úzkost, deprese nebo poruchy spánku. Představte si to jako horskou dráhu emocí – chvíli jsou nahoře a plní energie, chvíli dole a zahlceni negativními pocity.

F) Fňukání a frustrace – jak zvládat vztek a výbuchy emocí?

Výbuchy vzteku a frustrace jsou u dětí s ADHD poměrně časté. Děti s ADHD mají menší kapacitu zvládat frustrující situace, proto u nich můžeme sledovat silnější emoční reakce na různé podněty.

Může to být kvůli maličkosti, která se nám zdá bezvýznamná, ale pro dítě s ADHD to může být obrovská překážka. Důležité je zachovat klid, i když je to těžké, a nesnažit se dítě v afektu překřičet nebo trestat.

Místo toho se pokuste vcítit do jeho pocitů a dát mu najevo, že mu rozumíte. Pomáhá odvést pozornost na něco jiného, nabídnout alternativní řešení nebo poskytnout dítěti prostor, aby se uklidnilo.

Důležité je také učit dítě rozpoznávat a pojmenovávat své emoce a hledat zdravé způsoby, jak je vyjádřit. Místo křiku a vztekání může pomoci třeba hluboké dýchání, fyzická aktivita, kreslení nebo povídání si s důvěryhodnou osobou.

G) Guma v mozku – problémy s pamětí a soustředěním

„Mám v hlavě úplně vygumováno!“ Tak nějak se můžou cítit děti s ADHD, když se snaží soustředit na učení nebo zapamatovat si důležité informace. Problémy s krátkodobou i dlouhodobou pamětí jsou u ADHD časté.

Dítě si nedokáže udržet informace v mysli dostatečně dlouho na to, aby s nimi mohlo pracovat, nebo si je obtížně vybavuje z dlouhodobé paměti.

Zapomínání úkolů, ztrácení věcí, potíže s vybavováním si instrukcí – to všechno jsou běžné projevy těchto paměťových obtíží. Důležité je být trpělivý a nesrovnávat dítě s vrstevníky, kteří tyto potíže nemají.

Místo kritiky pomůže podpora a praktické strategie, jako jsou vizuální pomůcky, opakování, rozdělení úkolů na menší části a používání kalendářů a upomínek.

H) Hyperaktivita – neposednost a neustálý pohyb

Hyperaktivita je jedním z nejviditelnějších příznaků ADHD. Dítě je neustále v pohybu, vrtí se, pobíhá, skáče, nedokáže klidně sedět ani si hrát v tichosti. Může to vypadat, jako by mělo v sobě zabudovaný motor, který se nikdy nevypíná. I když se snaží sebevíc, prostě nedokáže být v klidu.

Představte si, že máte v těle neustálý přebytek energie, kterou potřebujete nějakým způsobem vybít. Pro děti s ADHD může být náročné sedět v klidu ve školní lavici, v kině nebo u jídla.

Potřebují se hýbat, aby se uvolnily a lépe se soustředily. Důležité je umožnit jim dostatek pohybu během dne, ať už formou sportu, her venku nebo i jen krátkých pohybových pauz během učení.

Doporučení: Mít své soukromí, data i osobní údaje na internetu v bezpečí je dnes důležitější než kdy dřív. Hackeři, sledování nebo únik dat se může týkat kohokoliv z nás. Udělejte jednoduchý krok k ochraně – Vyzkoušejte CyberGhost s 81% slevou a získejte 2 měsíce zdarma nebo NordVPN s 74% slevou a 3 měsíci zdarma. Chraňte si své soukromí!

I) Impulzivita – jednání bez přemýšlení a potíže s čekáním

Impulzivita znamená, že dítě jedná dříve, než si stačí promyslet důsledky svého chování. Skáče druhým do řeči, vyhrkne odpověď dříve, než je dotázáno, nedokáže čekat, až na něj přijde řada, a vrhá se do nebezpečných aktivit bez ohledu na rizika.

Je to, jako kdyby v jeho mozku chyběla brzda, která by dokázala zastavit impulzivní reakce. Děti s ADHD často nerozumí sociálním pravidlům, mohou se chovat nevhodně a neuvědomují si, jak jejich chování působí na druhé.

Důležité je učit je trpělivosti, sebekontrole a ohleduplnosti k druhým. Pomáhají hry, které rozvíjejí strategické myšlení a učí je předvídat důsledky, a také jasné a konzistentní hranice.

J) Jak se ADHD projevuje ve škole?

Školní prostředí klade na děti s ADHD vysoké nároky. Musí se dlouho soustředit, sedět v klidu, dodržovat pravidla a plnit úkoly. To všechno může být pro ně velice náročné. Často se setkávají s neúspěchem, kritikou a tresty, což vede k frustraci, úzkosti a ztrátě motivace k učení.

Koukni...  6 Pěších tras kolem českých hradů a zámků: Nejlepší tipy

Mezi typické projevy ADHD ve škole patří:

  • Problémy se soustředěním a udržením pozornosti
  • Snadná rozptýlitelnost
  • Nedokončování úkolů
  • Chyby z nepozornosti
  • Zapomínání a ztrácení věcí
  • Neposednost a neustálý pohyb
  • Skákání do řeči a vyrušování
  • Potíže s dodržováním pravidel a instrukcí
  • Nízká frustrační tolerance a emoční výbuchy

K) Kamarádi a vztahy – sociální problémy

ADHD může ovlivňovat i sociální život dítěte. Kvůli své impulzivitě, nepozornosti a potížím s regulací emocí se můžou hůře začleňovat do kolektivu a navazovat přátelské vztahy. Mohou se chovat nevhodně, nerozumět sociálním signálům a neúmyslně ubližovat druhým svým jednáním.

Často se stávají terčem posměchu nebo odmítnutí ze strany vrstevníků. To může vést k pocitům osamělosti, izolace a nízkému sebevědomí. Důležité je podporovat dítě v rozvoji sociálních dovedností, učit je empatii, komunikaci a řešení konfliktů.

Pomáhá zapojení do zájmových kroužků a skupinových aktivit, kde se dítě může setkávat s vrstevníky s podobnými zájmy a učit se spolupráci a vzájemnému respektu.

L) Lenost nebo něco jiného? – jak rozlišit ADHD od běžné neochoty

Je důležité si uvědomit, že ne každé dítě, které se nesoustředí, je neposedné nebo zapomíná, má ADHD. Někdy se za těmito projevy může skrývat běžná nechuť k učení, únava, nuda, stres, úzkost nebo jiné faktory. Rozdíl je v tom, že u ADHD jsou tyto příznaky dlouhodobé, vyskytují se ve více prostředích a výrazně narušují fungování dítěte.

Pokud máte podezření, že by vaše dítě mohlo mít ADHD, je důležité vyhledat odbornou pomoc. Pediatr, dětský psycholog nebo psychiatr dokáže provést komplexní vyšetření a stanovit správnou diagnózu.

Včasná diagnóza a správná intervence mohou výrazně zlepšit kvalitu života dítěte s ADHD a pomoci mu naplno rozvinout svůj potenciál.


V. Léčba a zvládání ADHD

Dobrá zpráva je, že ADHD se dá zvládat! Neexistuje sice žádný zázračný lék, který by ADHD úplně vyléčil, ale existuje celá řada strategií a přístupů, které mohou výrazně zlepšit kvalitu života dítěte i celé rodiny. Léčba ADHD je vždy individuální a komplexní – co funguje u jednoho dítěte, nemusí fungovat u druhého.

Je to běh na dlouhou trať, který vyžaduje trpělivost, spolupráci a otevřenou komunikaci mezi dítětem, rodiči, učiteli a odborníky.

M) Medikace – léky na ADHD a jejich fungování

Léky jsou jedním z nástrojů, které se používají ke zvládání příznaků ADHD. Nejsou samospasitelné, ale u mnoha dětí mohou výrazně zlepšit soustředění, snížit hyperaktivitu a impulzivitu. Nejčastěji se používají stimulanty, jako je methylfenidát (Ritalin, Concerta) a amfetaminy (Adderall).

Tyto léky zvyšují hladinu dopaminu a noradrenalinu v mozku, čímž pomáhají zlepšit fungování oblastí zodpovědných za pozornost, plánování a sebekontrolu.

Existují i nestimulační léky, jako je atomoxetin (Strattera), které fungují na jiném principu a mohou být vhodné pro děti, u kterých stimulanty nefungují nebo mají nežádoucí účinky. O nasazení léků vždy rozhoduje dětský psychiatr na základě pečlivého zvážení individuálních potřeb dítěte a po dohodě s rodiči.

Léky se obvykle kombinují s dalšími přístupy, jako je psychoterapie a behaviorální intervence.

Je důležité si uvědomit, že léky neřeší všechny problémy spojené s ADHD a mohou mít i nežádoucí účinky, jako je snížená chuť k jídlu, potíže se spánkem, bolesti hlavy nebo podrážděnost. Proto je důležité pravidelně sledovat účinky léčby a případné nežádoucí účinky konzultovat s lékařem.

N) Nefarmakologické přístupy – terapie a alternativní metody

Kromě léků existuje celá řada nefarmakologických přístupů, které mohou dětem s ADHD pomoct. Patří mezi ně:

  • Psychoterapie: Kognitivně-behaviorální terapie (KBT) učí děti zvládat své myšlenky, emoce a chování. Pomáhá jim rozvíjet strategie pro zlepšení soustředění, organizace, plánování a řešení problémů.
  • Behaviorální intervence: Zaměřují se na úpravu chování dítěte pomocí pozitivního posilování a odměn. Rodiče a učitelé se učí, jak strukturovat prostředí, zadávat jasné pokyny, důsledně uplatňovat pravidla a oceňovat žádoucí chování.
  • Trénink rodičů: Rodiče se učí specifické techniky, jak zvládat náročné chování dítěte, podporovat jeho silné stránky a budovat s ním pozitivní vztah.
  • Nácvik sociálních dovedností: Děti se učí, jak navazovat a udržovat přátelské vztahy, řešit konflikty a zvládat sociální situace.
  • Alternativní a doplňkové metody: Některým dětem mohou pomoci i metody jako EEG biofeedback (trénink mozkových vln), jóga, meditace nebo úprava stravy. Účinnost těchto metod je však zatím méně prozkoumána a je potřeba k nim přistupovat s opatrností.

O) Organizace a plánování – jak pomoci dítěti s ADHD zvládat úkoly

Děti s ADHD mají často potíže s organizací, plánováním a dokončováním úkolů. Potřebují jasnou strukturu, předvídatelnost a podporu při zvládání každodenních povinností. Rodiče a učitelé jim mohou pomoct tím, že:

  • Vytvoří pevný denní režim s pravidelným časem na jídlo, spánek, učení a zábavu.
  • Rozdělí úkoly na menší, zvládnutelné kroky.
  • Použijí vizuální pomůcky, jako jsou kalendáře, rozvrhy, seznamy úkolů a barevné štítky.
  • Pomohou dítěti uspořádat si pracovní prostor a udržovat v něm pořádek.
  • Budou zadávat jasné a srozumitelné instrukce.
  • Budou trpěliví a budou dítě chválit za každý pokrok.

P) Podpora a pochopení ze strany rodičů a učitelů

Děti s ADHD potřebují cítit lásku, podporu a pochopení ze strany svého okolí. Rodiče a učitelé hrají klíčovou roli v tom, jak se dítě s ADHD bude cítit a jak se mu bude dařit. Důležité je věřit v jeho schopnosti, oceňovat jeho snahu a zaměřovat se na jeho silné stránky.

Místo kritiky a trestů je mnohem účinnější pozitivní přístup, povzbuzování a motivace. Děti s ADHD potřebují slyšet, že jsou šikovné, chytré a schopné, i když se jim zrovna něco nedaří. Důležitá je také otevřená komunikace mezi rodiči, učiteli a odborníky, aby všichni táhli za jeden provaz a vzájemně se podporovali.

Q) Kvalitní spánek a strava – vliv životního stylu na ADHD

Zdravý životní styl může významně ovlivnit příznaky ADHD. Dostatek kvalitního spánku je pro děti s ADHD obzvlášť důležitý. Nedostatek spánku zhoršuje soustředění, hyperaktivitu a impulzivitu.

Rodiče by měli dbát na to, aby dítě chodilo spát a vstávalo ve stejnou dobu, a to i o víkendech, a aby mělo před spaním klidný režim bez elektronických zařízení.

Vyvážená strava s dostatkem ovoce, zeleniny, celozrnných produktů a bílkovin také hraje důležitou roli. Některé studie naznačují, že u některých dětí s ADHD může zhoršovat příznaky konzumace potravin s umělými barvivy a konzervanty, ale tato oblast zatím není dostatečně prozkoumána.

Obecně se doporučuje omezit příjem cukru, nezdravých tuků a průmyslově zpracovaných potravin.

R) Relaxační techniky a zvládání stresu

Děti s ADHD se často potýkají se stresem a úzkostí. Naučit se relaxovat a zvládat stresové situace je pro ně proto velmi důležité. Existuje celá řada relaxačních technik, které jim v tom mohou pomoct, například:

Koukni...  Jak zabavit děti v letadle? Od batolat po teenagery

Pobyt v přírodě: Trávení času venku, na čerstvém vzduchu, má prokazatelně pozitivní vliv na psychickou pohodu a snižuje stres.

Hluboké dýchání: Pomalé a hluboké dýchání do břicha pomáhá zklidnit mysl i tělo.

Jóga a meditace: Tyto techniky učí děti soustředit se na svůj dech a vnímat své tělo, čímž se zklidňují a zlepšují svou koncentraci.

Progresivní svalová relaxace: Postupné napínání a uvolňování svalů v celém těle pomáhá uvolnit fyzické i psychické napětí.

VI. Život dětí s ADHD

Život s ADHD může být náročný, ale také plný radosti, kreativity a nečekaných dobrodružství. Důležité je nesoustředit se jen na obtíže, ale vnímat i silné stránky a talenty dětí s ADHD. S vhodnou podporou a pochopením mohou tyto děti prožít šťastný a naplňující život a dosáhnout úžasných věcí.

S) Silné stránky a talenty dětí s ADHD

Možná vás překvapí, že ADHD není jen o problémech a potížích. Děti s ADHD mají i mnoho silných stránek a talentů, které je důležité rozvíjet a podporovat. Patří mezi ně například:

  • Kreativita a originalita: Děti s ADHD mají často bohatou fantazii, neotřelé nápady a dokážou se na věci dívat z jiného úhlu pohledu. Jsou z nich pak skvělí umělci, vynálezci a outside-of-the-box myslitelé.
  • Energie a nadšení: Jejich nezdolná energie a nadšení pro věc jsou nakažlivé a dokážou strhnout i ostatní.
  • Spontánnost a flexibilita: Dokážou se rychle přizpůsobit novým situacím a nečekaným změnám. Nebojí se riskovat a zkoušet nové věci.
  • Smysl pro humor a zábavu: Děti s ADHD bývají vtipné, zábavné a dokážou odlehčit i napjatou atmosféru.
  • Hyperfokus: I když se jim těžko soustředí na nudné úkoly, dokážou se intenzivně a po dlouhou dobu ponořit do činností, které je baví a naplňují, a dosahovat v nich skvělých výsledků.
  • Empatie a citlivost: Navzdory impulzivnímu chování bývají děti s ADHD velmi citlivé a vnímavé k emocím druhých.

T) Tipy pro rodiče a pedagogy

Výchova a vzdělávání dětí s ADHD vyžaduje trpělivost, kreativitu a specifický přístup. Tady je několik tipů, které vám mohou pomoci:

Pro rodiče

  • Vzdělávejte se o ADHD: Čím více toho budete o ADHD vědět, tím lépe budete moci svému dítěti porozumět a podpořit ho.
  • Buďte trpěliví a chápaví: Vaše dítě se nesnaží dělat vám naschvály. Jeho chování je ovlivněno neurologickou poruchou.
  • Zaměřte se na silné stránky dítěte: Podporujte jeho talenty a zájmy a pomozte mu najít oblasti, ve kterých může vyniknout.
  • Stanovte jasná pravidla a hranice: Děti s ADHD potřebují strukturu a předvídatelnost. Důsledně dodržujte pravidla a používejte pozitivní posilování.
  • Komunikujte s učiteli a odborníky: Spolupracujte se školou a s odborníky, kteří se podílejí na péči o vaše dítě.
  • Pečujte i o sebe: Výchova dítěte s ADHD může být náročná. Nezapomínejte na své vlastní potřeby a nebojte se vyhledat pomoc a podporu pro sebe.

Pro pedagogy

  • Přizpůsobte výuku individuálním potřebám žáka s ADHD: Umožněte mu pohybové pauzy, používejte vizuální pomůcky, rozdělte úkoly na menší části a zadávejte jasné a srozumitelné instrukce.
  • Buďte trpěliví a pozitivní: Oceňujte snahu a pokroky žáka, i když nejsou dokonalé. Zaměřte se na jeho silné stránky a pomozte mu překonávat obtíže.
  • Spolupracujte s rodiči a odborníky: Pravidelně komunikujte s rodiči a informujte je o pokrocích i případných problémech žáka. Využívejte konzultace se školním psychologem nebo speciálním pedagogem.
  • Vytvořte ve třídě přátelské a podporující prostředí: Děti s ADHD se potřebují cítit ve škole bezpečně a přijímané. Podporujte vzájemný respekt a spolupráci mezi žáky.

U) Úspěšní lidé s ADHD – inspirativní příběhy

Mnoho úspěšných a slavných osobností mělo nebo má ADHD. Jejich příběhy dokazují, že ADHD nemusí být překážkou v dosažení velkých cílů. Mezi známé osobnosti s ADHD patří například:

  • Michael Jordan: Legendární basketbalista
  • Will Smith: Herec a hudebník
  • Simone Biles: Gymnastická hvězda
  • Justin Timberlake: Zpěvák a herec
  • Albert Einstein: Ačkoliv se o tom jen spekuluje a diagnóza ADHD v jeho době neexistovala, je možné, že by dnes byl Albert Einstein diagnostikován s ADHD
  • Walt Disney: Podnikatel a zakladatel pohádkové říše

Tito lidé dokázali překonat výzvy spojené s ADHD a využít své silné stránky k dosažení mimořádných úspěchů. Jsou inspirací pro všechny děti s ADHD a jejich rodiny a ukazují, že s ADHD se dá žít plnohodnotný a úspěšný život.

V) Výhled do budoucna – co čeká děti s ADHD v dospělosti?

ADHD nekončí s dětstvím. U mnoha lidí přetrvávají příznaky ADHD i v dospělosti. Díky včasné diagnostice, správné léčbě a podpoře se však většina dospělých s ADHD naučí se svou poruchou žít a zvládat každodenní výzvy.

Mnoho dospělých s ADHD vede úspěšný a spokojený život. Díky své kreativitě, energii a schopnosti hyperfokusu se mohou uplatnit v mnoha profesích, zejména v těch, které vyžadují flexibilitu, inovativní myšlení a práci v dynamickém prostředí.

Důležité je nenechat se odradit případnými neúspěchy a stále věřit v sebe a své schopnosti. Dospělí s ADHD se mohou potýkat s problémy v oblasti partnerských vztahů, organizace a plánování, ale s vhodnou podporou a strategiemi se dají tyto obtíže překonat.

W) Webové stránky a organizace zabývající se ADHD

V České republice existuje několik organizací, které se zabývají problematikou ADHD a poskytují podporu a informace dětem s ADHD, jejich rodinám i odborníkům. Mezi nejdůležitější patří:

  • DYS-centrum Praha o.p.s.: Nabízí diagnostiku, terapii a poradenství pro děti s ADHD a specifickými poruchami učení.
  • Nepozorni, z.s.: Sdružení pro podporu lidí s ADHD a jejich rodin. Pořádá osvětové akce, workshopy a svépomocné skupiny.
  • Asociace dětské a dorostové psychiatrie: Sdružuje odborníky v oblasti dětské a dorostové psychiatrie a zabývá se i problematikou ADHD.

Kromě těchto organizací najdete užitečné informace a podporu i na různých webových stránkách a fórech zaměřených na ADHD.

X) extra tipy a rady pro zvládání každodenních výzev

Tady je ještě několik praktických tipů, které vám mohou usnadnit každodenní život s dítětem s ADHD:

  • Používejte kalendáře, diáře a upomínky: Pomohou vám i dítěti udržet přehled o úkolech, schůzkách a aktivitách.
  • Vytvořte si doma klidný koutek: Místo, kam se dítě může uchýlit, když se potřebuje uklidnit a soustředit.
  • Omezte rušivé podněty: Při učení vypněte televizi, rádio a další rušivé přístroje.
  • Dělejte si pravidelné přestávky: Krátké pauzy pomohou dítěti uvolnit se a načerpat novou energii.
  • Podporujte fyzickou aktivitu: Sport, hry venku a další pohybové aktivity pomáhají vybít přebytečnou energii a zlepšují soustředění.
  • Buďte trpěliví a chápaví: Pamatujte, že vaše dítě se nesnaží dělat vám naschvály. Jeho chování je ovlivněno neurologickou poruchou.
  • Nebojte se požádat o pomoc: Pokud si nevíte rady, obraťte se na odborníky – pediatra, dětského psychologa, psychiatra nebo speciálního pedagoga.

Y) YouTube kanály a podcasty o ADHD – zdroje zábavy a vzdělání

Dnes najdete spoustu užitečných informací o ADHD i na YouTube a v podcastech. Můžete se inspirovat příběhy jiných lidí s ADHD, dozvědět se o nejnovějších výzkumech a strategiích zvládání ADHD, nebo se prostě jen pobavit a zjistit, že v tom nejste sami.

Několik tipů (v angličtině, ale s trochou snahy a automatickým překladem to jistě zvládnete):

  • How to ADHD (YouTube kanál): Jessica McCabe, autorka kanálu, sdílí své osobní zkušenosti s ADHD a nabízí praktické rady a tipy pro zvládání každodenních výzev.
  • ADHD Rewired (podcast): Eric Tivers, terapeut s ADHD, vede rozhovory s odborníky i lidmi s ADHD a sdílí užitečné strategie pro produktivitu, organizaci a zvládání emocí.
  • The ADDitude Magazine Podcast (podcast): Podcast časopisu ADDitude, který se věnuje problematice ADHD a poruch učení.

Z) Závěr – shrnutí a povzbuzení

ADHD je komplexní porucha, která může výrazně ovlivnit život dítěte i celé rodiny. Není to však diagnóza, která by určovala osud dítěte. S včasnou diagnostikou, správnou léčbou, podporou a pochopením ze strany rodiny, školy a odborníků mohou děti s ADHD prožít šťastný a plnohodnotný život.

Důležité je věřit v jejich schopnosti, oceňovat jejich snahu a zaměřovat se na jejich silné stránky. ADHD není jen o problémech, ale také o kreativitě, energii, originalitě a mnoha dalších talentech. Nebojte se vyhledat pomoc a podporu, ať už pro své dítě, nebo pro sebe.  Nejste v tom sami!


Věřím, že tento článek vám poskytl užitečné informace a pomohl vám lépe porozumět problematice ADHD.

Pamatujte, že každé dítě je jedinečné a zaslouží si individuální přístup. S láskou, trpělivostí a správnou podporou můžete svému dítěti s ADHD pomoci rozvinout jeho plný potenciál a dosáhnout v životě úžasných věcí. 🙂

Online hřačkářství 4 kids
Eshop pro děti 4 Kids

Vaše komentáře k tématu ADHD u dětí

Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.


Přispějte svým komentářem či zkušeností