Internet je plný debat o tom, kolik Tesla (ne)ujede na jedno nabití. Čtete články, komentáře a srovnání, kde se hodnoty dojezdu liší podle toho, jestli autor jede po dálnici, ve městě, nebo možná jen sedí doma u klávesnice. Největší zábavou pak bývají komentáře od lidí, kteří Teslou nikdy ani nejeli, natož aby ji vlastnili. Osobně však sdílím data po 44 688 km, což už je dost na to, aby šlo mluvit o reálném dlouhodobém dojezdu, ne o laboratorních podmínkách nebo domněnkách nějakých spekulantů.
Obsah článku
Specifikace našeho auta – Tesla Model Y Performance
Aby bylo jasno, o jaké auto jde:
- Model: Tesla Model Y Performance ( 10/2022 )
- Kola: 21″ Uberturbine
- Najeté kilometry: 44 688 km
- Průměrná dlouhodobá spotřeba: 183 Wh/km
Já i manželka jezdíme v reálných podmínkách: po Praze, dálnice na Moravu, po golfových hřištích, občas tomu dám (napít), občas na pohodičku, žena většinou opatrněji. Není to test v laboratoři na válcích a ani si nebereme rukavice, abychom auto šetřili. Mým cílem pro tento článek je ukázat reálnou průměrnou hodnotu, ale samozřejmě používat auto tak, jak by ho používal kdokoliv jiný.
Mýty a realita ohledně Tesly Model Y Performance
Než se pustíme do čísel, je třeba zmínit některé časté omyly, které kolují po internetu:
- „Tesla dojede maximálně 200 km na dálnici“ – Samozřejmě, pokud pojedete stabilně 160 km/h v zimě se zapnutým topením a plně naloženým autem, může se dojezd snížit. Ale to platí u každého auta, ať se jedná o elektroauto nebo spalovák.
- „Velká kola znamenají, že auto moc daleko nedojede“ – Ano, 21″ Uberturbine kola spotřebu zvyšují, ale rozdíl není tak dramatický, aby vás to mělo odradit od jejich používání. Samozřejmě nízkoprofilové pneu dělají své, ale na spotřebu se podle mě projeví 5-10%.
- „Baterie po roce ztratí polovinu kapacity“ – Po 44 000 km je degradace baterie minimální (podle aktuálního měření z Tessie -3,3%) a to se vážně nijak výrazně na dojezdu neprojevuje.
Co ukazují moje dlouhodobá data?
Průměrná dlouhodobá spotřeba po více než 44 tisících kilometrech je 183 Wh/km. To znamená, že v průměru máme dojezd okolo 410 km. Samozřejmě v létě je to více, pokud člověk jezdí jen město klidně i 480, v zimě klidně i 300 po dálnici na plné kule. Ale průměr je prostě průměr po 44 tis. km!
Co mám známé a kamarády co mají Teslu také, tento dojezd odpovídá běžnému používání v kombinovaném provozu (město, okresky, dálnice). Pohybují se víceméně na podobných hodnotách.
Konkrétní příklady poslední spotřeby
Z mých posledních jízd mohu nabídnout i konkrétní data:
- Aktuální jízda: 192 Wh/km (městský nebo lehce dynamický styl)
- Od posledního nabití: 202 Wh/km (pravděpodobně dálnice nebo vyšší rychlost)
Dojezdy pak vypadají následovně:
- Při 192 Wh/km: 390 km
- Při 202 Wh/km: 371 km
I při vyšší spotřebě kolem 200 Wh/km si tak stále můžete naplánovat cestu s rozumným dojezdem kolem 370–390 km na jedno nabití.
Opravdu velká kola ničí dojezd?
Hodně lidí se bojí 21″ kol a jejich vlivu na spotřebu. Ano, Uberturbine kola jsou těžká a mají větší valivý odpor než 19″ nebo 20″ disky. Rozdíl ve spotřebě ale není katastrofální. Odhaduji to tak, že se dojezd snižuje o 5–10 % oproti menším kolům (19″). Pro běžného řidiče je to však více o preferenci vzhledu než o skutečně zásadním rozdílu ve spotřebě :).
Vliv externích podmínek na spotřebu a dojezd Tesly Model Y
Reálný dojezd Tesly ovlivňují samozřejmě i další faktory:
- Počasí: V zimě s nízkými teplotami a zapnutým topením spotřeba roste o 10–20 %.
- Styl jízdy: Agresivní akcelerace a jízda nad 130 km/h mají na spotřebu zásadní vliv.
- Zátěž vozu: Plně naložené auto s cestujícími a zavazadly také mírně zvyšuje spotřebu.
Největší vliv však má rychlost. Při dálniční jízdě rychlostí 150 km/h může spotřeba stoupnout nad 220 Wh/km, což znamená dojezd kolem 340 km.
Naše dlouhodobá zkušenost po ujetí 44 000 km
Po více než 44 tisících kilometrech mohu říci:
- Průměrná spotřeba 183 Wh/km je velmi dobrá hodnota pro Model Y Performance s velkými 21″ koly.
- Reálný dojezd kolem 410 km při běžném stylu jízdy.
- I při zhoršených podmínkách (zimní počasí, vyšší rychlosti) dojezd neklesá pod 350 km.
Proč věřit našim reálným datům?
Narovinu – komentáře od lidí, kteří Teslu neřídili nebo s ní ujeli pár kilometrů, nemají žádnou vypovídající hodnotu. Reálná data po ujetí 44 000 km jsou mnohem lepším ukazatelem, jak se Model Y Performance chová v každodenním životě. Pokud Teslu používáte běžně, výsledky se budou podobat těm mým – s občasným odchýlením podle počasí a stylu jízdy.
Závěr – co tedy říct kritikům?
Ano, Tesla Model Y Performance má svůj reálný dojezd. Není to žádná záhadná hodnota, kterou si někdo vymyslel nebo cucal z prstu. Čísla potvrzují, že i s velkými 21″ koly dokáže naše Tesla nabídnout pohodových 410 km na jedno nabití.
A když jedeme třeba 800 km nebo 1200 km, stačí nám rychlé nabití na Superchargeru a můžete v klidu pokračovat. Ostatně stejně děti chtějí vícekrát čůrat a jíst, než nám dojde energie :).
Všem kteří tento článek čtou a nejsou si jisti s koupí Tesly tedy jednoduše doporučuji, místo čtení diskusí od lidí, si jeďte Teslu prostě vyzkoušet – pravda vás mile možná překvapí. Buď vám to bude sedět nebo ne, ale věřím, že vás to nadchne stejně jako naši rodinu.
PS 1: Dříve jsem mýval Range Rover 5.0 Supercharged, Porsche Cayenne Turbo V8 apod…. a dneska po roce a něco s Teslou? Děkuji, už nechci jinak!
PS 2 : Pokud máte nějaké dotazy, klidně mi napište v komentářích… co budu vědět rád odpovím :). Mějte se Petr.
Tesla Model Y Performance – Recenze
Vaše komentáře
Skvělý článek
Dobrý den, děkuji vám Petře za článek a sdílení údajů o reálné spotřebě. Zvažujeme koupi také modelu Y a po jeho přečtení už mám jasno. Sledujeme váš web delší dobu a máme také fotovoltaiku. Nepublikoval jste někde článek o tom, jak to ročně vychází v kombinaci dobíjení z vaší FVE? Děkuji vřele Milan