Jak bude vypadat budoucnost dopravy podle Tesly?

Vize o autonomních vozidlech, která se mohou sama pohybovat po městech a poskytovat služby jako taxi, je snem mnoha technologických vizionářů, a Tesla Robotaxi je jedním z nejnovějších příkladů, který tento sen posouvá na další úroveň. Elon Musk se svým týmem v Tesle představil koncept dvousedadlového, plně autonomního vozu, který, jak slibuje, má být na trhu již v roce 2027 za cenu kolem 30 000 dolarů.

Robotaxi slibuje radikální změnu způsobu, jakým se pohybujeme po městě – ale je to skutečně budoucnost dopravy, nebo jen další vize, která narazí na tvrdou realitu?

Boční pohled na zlaté Tesla Robotaxi v městském prostředí.
Boční pohled na Tesla Robotaxi

Jak by mělo Robotaxi vypadat?

Tesla Robotaxi má být navrženo jako kompaktní, futuristické vozidlo bez volantu, což hned vzbudilo bouřlivé reakce. Prvotní koncept tohoto dvousedadlového vozidla evokuje styl kupé verze Cybertrucku, který se svým agresivním designem přitahuje pozornost, ale také rozděluje fanoušky.

Jedná se o minimalistický přístup, kde absence volantu a prostoru pro řidiče znamená větší prostor pro pasažéry a zavazadla.

Na rozdíl od tradičních aut navržených k minimalizaci odporu vzduchu zde Tesla klade důraz na přístupnost – jak pro pasažéry s kočárky, tak pro osoby na invalidních vozících.

Důraz na otevřený prostor a maximální využití místa se odráží v uspořádání sedadel, která nemusí být orientována dopředu, což evokuje spíše jakousi „místnost na kolech“. Možná i proto Tesla míří k tomu, aby se vozidlo stalo spíše pojízdným salonem než obyčejným taxíkem.

Koukni...  Top 5 robotických vysavačů Xiaomi recenze
Interiér Robotaxi pro dva pasažéry s minimalistickým designem.
Robotaxi pro dvě osoby

Elon Musk a jeho náhled na budoucnost: Realita nebo sci-fi?

Elon Musk je známý svou vizionářskou povahou a snahou překračovat hranice toho, co je v současnosti považováno za možné. Nicméně, jeho časové odhady jsou často kritizovány za nerealističnost.

Podobně jako u Cybertrucku, který nakonec vstoupil na trh po několika letech odkladů, existují pochyby o tom, zda se podobný osud nečeká i Robotaxi.

Elonovy optimistické sliby a nadšení jsou pro některé symbolem inovace, ale pro jiné příkladem bezohledného podnikání zaměřeného více na image než na skutečná řešení.

Tesla Robotaxi má být spuštěno již za tři roky, což je podle mnohých ambiciózní termín, především kvůli nutným legislativním a technickým překážkám. Jaká jsou tedy hlavní rizika a výzvy spojené s takovým projektem?

Pohled na sedadla v moderním interiéru robotaxi s futuristickým designem.
Design interiéru robotaxi od Tesly

Technologie plně autonomního řízení

I když autonomní vozidla nejsou novinkou, plně autonomní řízení na úrovni 5 (tedy bez potřeby lidského zásahu) je zatím stále ve fázi vývoje.

Na trhu dnes existují autonomní vozidla, jako jsou například Waymo od Googlu či Cruise podporovaný společností General Motors, ale většina z nich stále vyžaduje určitou úroveň lidského dohledu.

Na rozdíl od současných autonomních vozů by Tesla Robotaxi mělo být schopno plně autonomní jízdy za všech podmínek.

Odhodlání Tesly vyvinout vlastní systém autonomního řízení bez závislosti na technologiích třetích stran znamená také další technické výzvy. Elon Musk se spoléhal na vizi „software-first“ přístupu, kde namísto drahých radarů nebo lidarů (jako to dělají Waymo a další) využívá výhradně kamer a umělé inteligence.

Tato strategie snižuje náklady, ale současně je předmětem kritiky kvůli nedostatečné přesnosti v určitých podmínkách.

Robotaxi zaparkované u městské kavárny, připravené na autonomní jízdu.
Robotaxi – budoucnost autonomní dopravy

Robotaxi jako ztrátová investice?

Cena 30 000 dolarů za vozidlo je relativně nízká a mnozí spekulují, že se Tesla zde spíše soustředí na dlouhodobou návratnost skrze sdílení zisků. Podobně jako Uber, i Robotaxi bude voláno pomocí aplikace, přičemž Tesla by mohla získávat podíl ze zisku z každé jízdy.

Koukni...  Elektroauta s dojezdem 965 km: Nová realita!

Pro některé to znamená výhodný způsob, jak zhodnotit investici, ale pro jiné je to známka toho, že projekt není finančně udržitelný. Mnohé autonomní projekty navíc zažívají finanční potíže právě kvůli vysokým provozním nákladům.

Jedním z faktorů, které by mohly pomoci snížit cenu Robotaxi, je velikost baterie. Vzhledem k tomu, že průměrný řidič Uberu najezdí kolem 160 kilometrů denně, mohlo by Robotaxi využít menší baterii, podobnou té v základní verzi Modelu 3 s kapacitou 57,5 kWh. Nižší kapacita baterie by tak mohla přinést nejen nižší cenu, ale i delší životnost.

Alternativní autonomní vozidla na trhu: Konkurence a srovnání

Tesla není jediná firma, která se snaží přivést autonomní taxislužby na trh. Jak jsem již zmínil, v San Franciscu a dalších městech už jezdí autonomní taxíky Waymo, které využívají upravené Jaguary iPACE. Cruise, další významný hráč, původně přišel s futuristickým konceptem Cruise Origin, ale nyní se spíše zaměřuje na přestavbu běžných Chevrolet Bolt EV na autonomní vozidla.

Další firmy, jako je Deeproute.ai či čínský Verne, se také snaží prosadit na trhu s vlastními koncepty, často s menšími a přístupnějšími vozidly.

Tesla Robotaxi se v tomto ohledu odlišuje svým důrazem na „nekompromisní“ design. Zatímco Waymo a Cruise se soustředí na praktičnost a přívětivost pro pasažéry, Tesla si zachovává svůj styl „liberálního individualismu“ známého z modelů Cybertruck a Model S.

Tento přístup však může být kontroverzní v kontextu městského prostředí, kde může být flexibilita a bezpečnost důležitější než extravagantní vzhled.

Co přináší Tesla Robovan?

Kromě Robotaxi představil Musk i koncept tzv. „Robovan“, který by měl sloužit jako autonomní městský autobus nebo dodávka.

Tento 20-místný transportní modul by mohl najít uplatnění ve velkých kampusech, na letištích nebo univerzitách, kde by poskytoval přepravní služby bez nutnosti řidiče.

Koukni...  Tomáš Baťa – Český podnikatel, který změnil svět obuvi

Robovan je tedy z pohledu urbanistů zajímavější než Robotaxi, neboť může skutečně přispět ke zlepšení dopravy ve městech.

Autonomní dodávky a minibusy nejsou novinkou – francouzská firma Navya například provozuje plně autonomní minibusy od roku 2020. Tesla však staví na estetice a futuristickém designu, což může oslovit ty, kteří hledají spíše inovaci než jen praktické řešení.

Tesla Bot: Autonomie i v domácnosti?

Mimo dopravní prostředky představil Musk také koncept Tesla Bot, což je humanoidní robot navržený k tomu, aby pomáhal s každodenními úkoly. Robotická platforma má potenciál zasahovat do širokého spektra aktivit, od domácích prací po průmyslové úkoly.

Vize autonomního robota, který by pomáhal v domácnosti, je lákavá, ale současně vyvolává otázky ohledně bezpečnosti a soukromí.

Robot Optimus od Tesly obsluhující hosty v domácím prostředí.
Tesla Bot

Autonomie s nádechem dystopie?

Tesla Robotaxi, Robovan a Tesla Bot jsou určitě fascinujícími inovacemi, které posouvají hranice technologických možností. Nicméně, zároveň vyvolávají otázky ohledně jejich dopadů na společnost a bezpečnost.

Autonomie bez lidského zásahu může být sice efektivní, ale jak ukazují příklady z historie, technologický pokrok často přináší i nežádoucí důsledky.

Je důležité, abychom si tyto aspekty uvědomovali a neztratili se v nadšení pro futuristickou technologii, která může být na jednu stranu inspirativní, ale také může zanechat prostor pro obavy o bezpečnost a etiku.

Driveto.cz

Vaše komentáře

Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.


Přispějte svým komentářem