Chystáte se na dovolenou do slunného Španělska nebo jiné španělsky mluvící země? S trochou španělštiny v kapse si svou cestu užijete ještě více. Nejenže se domluvíte v běžných situacích, ale také snadněji navážete kontakt s místními a proniknete do jejich kultury. Níže je rozšířený slovníček, který vám pomůže na cestách.

Základní fráze a zdvořilostní obraty

  • ¡Hola! (Ahoj!) – Nejuniverzálnější pozdrav pro každou denní dobu. Můžete ho použít kdykoli a kdekoli, ať už vítáte prodavače v obchodě nebo se zdravíte s přáteli.
  • Buenos días (Dobré ráno) – Používá se zhruba do 12 hodin. Je to zdvořilý způsob, jak popřát někomu hezký začátek dne.
  • Buenas tardes (Dobré odpoledne) – Odpolední a podvečerní pozdrav. Vhodný od oběda až do setmění.
  • Buenas noches (Dobrý večer/Dobrou noc) – Večerní pozdrav a zároveň přání dobré noci. Používá se od setmění až do ranních hodin.
  • Por favor (Prosím) – Kouzelné slovíčko, které otevírá dveře. Nezapomeňte ho používat při každé žádosti nebo prosbě.
  • Gracias (Děkuji) – Nezapomeňte poděkovat, je to slušnost. Španělé jsou velmi zdvořilí a ocení, když jim poděkujete za pomoc nebo službu.
  • De nada (Není zač) – Odpověď na poděkování. Používá se stejně jako české “není zač” nebo “rádo se stalo”.
cestovní pojištění za polovinu od AXA
AXA cestovní pojištění
  • Perdón (Promiňte) – Když potřebujete omluvu nebo někoho zdvořile přerušit. Můžete ho použít například v případě, že do někoho vrazíte nebo potřebujete projít davem.
  • Disculpe (Omluvte mě) – Formálnější varianta “perdón”. Používá se ve formálnějších situacích nebo když se obracíte na starší osobu.
  • (Ano) – Jednoduché a jasné.
  • No (Ne) – Stejně tak.
  • ¿Cómo estás? (Jak se máš?) – Neformální otázka na známé. Můžete ji použít při setkání s přáteli nebo lidmi, které dobře znáte.
  • ¿Cómo está? (Jak se máte?) – Formálnější varianta pro neznámé osoby nebo starší. Používá se při oslovení neznámých lidí, starších osob nebo v obchodním prostředí.
  • Bien, gracias (Dobře, děkuji) – Běžná odpověď na otázku “jak se máš?”. Můžete ji doplnit o další informace o tom, jak se skutečně cítíte.

Na letišti a v dopravě

  • ¿Dónde está la parada de autobús/taxi? (Kde je autobusová/taxi zastávka?) – Důležité pro nalezení správného místa pro odjezd.
  • ¿Cuánto cuesta un billete a…? (Kolik stojí lístek do…?) – Zeptejte se na cenu jízdenky do vaší destinace.
  • Quiero ir a… (Chci jet do…) – Sdělte řidiči nebo prodavači jízdenek, kam chcete jet.
  • ¿A qué hora sale el próximo tren/autobús? (V kolik hodin jede příští vlak/autobus?) – Zjistěte si čas odjezdu vašeho spoje.
  • ¿Dónde puedo encontrar un mapa? (Kde mohu najít mapu?) – Papírová mapa se může hodit, pokud se vám vybije telefon.
  • ¿Dónde puedo alquilar un coche? (Kde si mohu půjčit auto?) – Pokud plánujete cestovat po vlastní ose. Nezapomeňte si ověřit podmínky půjčení a potřebné doklady.

V hotelu a ubytování

  • Tengo una reserva a nombre de… (Mám rezervaci na jméno…) – Ukažte svou rezervaci na recepci a sdělte své jméno.
  • ¿Cuál es la contraseña del wifi? (Jaké je heslo na wifi?) – Nezbytnost pro připojení k internetu. Můžete se také zeptat na kvalitu signálu a případné poplatky.
  • ¿Dónde puedo desayunar/cenar? (Kde mohu posnídat/povečeřet?) – Informujte se o možnostech stravování v hotelu nebo okolí.
  • Necesito toallas limpias (Potřebuji čisté ručníky) – Pokud potřebujete vyměnit ručníky nebo doplnit hygienické potřeby.
  • ¿Podría llamar un taxi? (Mohl byste zavolat taxi?) – Pokud potřebujete dopravu, požádejte recepci o pomoc.

V restauraci a při objednávání jídla

  • La carta, por favor (Jídelní lístek, prosím) – Požádejte o jídelní lístek, abyste si mohli vybrat jídlo a pití.
  • Quiero… (Chci…) – Použijte k objednání konkrétního jídla. Ukažte na něj v jídelním lístku nebo ho řekněte číšníkovi/servírce.
  • ¿Qué me recomienda? (Co mi doporučujete?) – Zeptejte se na doporučení číšníka/servírky, pokud si nejste jisti výběrem.
  • ¿Tienen menú del día? (Máte denní menu?) – Často výhodnější varianta, která zahrnuje předkrm, hlavní jídlo, dezert a nápoj za zvýhodněnou cenu.
  • La cuenta, por favor (Účet, prosím) – Až budete chtít zaplatit. Můžete také říct “Me gustaría pagar” (Chtěl bych zaplatit).
  • Agua (sin gas/con gas) (Voda – bez bublinek/s bublinkami) – Objednejte si vodu podle své preference.
  • Cerveza (Pivo) – Španělsko je známé svým pivem, nezapomeňte ho ochutnat.
  • Vino (tinto/blanco/rosado) (Víno – červené/bílé/růžové) – Španělsko je také proslulé svými víny, zeptejte se na doporučení.

Nakupování a smlouvání

  • ¿Cuánto cuesta esto? (Kolik tohle stojí?) – Zeptejte se na cenu zboží, které vás zajímá.
  • ¿Tiene esto en otra talla/color? (Máte to v jiné velikosti/barvě?) – Pokud vám nevyhovuje velikost nebo barva, zeptejte se na jiné možnosti.
  • ¿Puedo probarme esto? (Mohu si to vyzkoušet?) – Většina obchodů má zkušební kabinky, kde si můžete zboží vyzkoušet.
  • Es demasiado caro (Je to příliš drahé) – Pokud chcete smlouvat, dejte najevo, že cena je pro vás vysoká.
  • ¿Cuál es su mejor precio? (Jaká je vaše nejlepší cena?) – Další fráze pro smlouvání. Zkuste vyjednat lepší cenu, zejména na trzích.

Zdraví a nouzové situace

  • Necesito un médico (Potřebuji lékaře) – Pokud se necítíte dobře nebo máte zdravotní potíže, vyhledejte lékařskou pomoc.
  • ¿Dónde está la farmacia más cercana? (Kde je nejbližší lékárna?) – Pokud potřebujete léky nebo zdravotnické potřeby, najděte nejbližší lékárnu.
  • ¡Ayuda! (Pomoc!) – V případě nouze zavolejte o pomoc.
  • ¡Llamen a la policía! (Zavolejte policii!) – Pokud jste svědkem trestného činu nebo se cítíte ohroženi, zavolejte policii.

Tipy pro úspěšnou komunikaci

  • Mluvte pomalu a zřetelně. Ne každý Španěl mluví rychle, dejte jim čas, aby vám porozuměli.
  • Nebojte se používat gesta a mimiku. Španělé jsou velmi expresivní a používají gesta a mimiku k vyjádření svých emocí a myšlenek. Nebojte se je napodobovat, pomůže vám to lépe se dorozumět.
  • Buďte trpěliví a usmívejte se. I když se vám nedaří hned vše pochopit nebo vyslovit správně, nevzdávejte se. Místní obyvatelé ocení vaši snahu a rádi vám pomohou.
  • Používejte slovník a překladač. Pokud si nejste jisti výslovností nebo významem nějakého slova, nebojte se použít slovník nebo online překladač. Existuje mnoho aplikací, které vám s tím pomohou.
Koukni...  Cestovní kancelář TUI: Lídr na trhu zájezdů více než 40 let!

Pamatujte, že učení se cizímu jazyku je proces, který vyžaduje čas a trpělivost. Nebojte se dělat chyby a zkoušejte mluvit co nejvíce.

Čím více budete španělštinu používat, tím lépe se ji naučíte a tím více si užijete svou dovolenou.


Vaše komentáře

Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.


Přispějte svým komentářem