Existují auta, která nás okouzlí na první pohled, ale časem na ně zapomeneme. A pak jsou auta, která nám svou historií, zvukem motoru a nadčasovým designem zůstanou v hlavě navždy. Porsche patří k té druhé kategorii – žádné pozlátko, ale čistá esence rychlosti, elegance a technické dokonalosti. Od první 356 až po dnešní Taycan se tahle značka drží svého poslání: dělat auta, která budí respekt na silnici i na závodní dráze.
Jenže za slavným logem s koněm na kapotě se skrývá mnohem víc než jen rychlost a luxus. Porsche je plné zajímavých příběhů, nečekaných zvratů a technických inovací, které ovlivnily celý automobilový svět. Pojďme společně nahlédnout do zákulisí značky, která nevyrábí auta, ale vytváří legendy.
1. Porsche vzniklo díky rodině s jasnou vizí
Za vším stojí Ferdinand Porsche, ale nebyl na to sám. Klíčovou roli hráli jeho děti – dcera Louise a syn Ferry. Louise měla bystrý obchodní mozek a Ferry byl technický nadšenec. Společně se pustili do snu o vlastním autě, které by bylo rychlé, krásné a inovativní. Bez nich by Porsche možná nikdy neexistovalo.
Co je zajímavé: Louise Porsche byla neuvěřitelně schopná manažerka, která řídila mnoho klíčových obchodních rozhodnutí firmy. Tato žena se stala jednou z mála významných ženských postav automobilového průmyslu své doby.
2. První auto Porsche používalo motor z VW Brouka
Když Ferdinand Porsche vyvíjel první model značky – Porsche 356 – neměl k dispozici žádné luxusní technologie. Tak vzal motor Volkswagenu Brouk (který navrhl také on sám) a upravil ho. Tohle řešení bylo chytré, protože motor byl jednoduchý, dostupný a snadno laditelný. Porsche ho však upravilo tak, aby poskytoval lepší výkon.
Technická zajímavost: Motor 356 měl původně výkon jen 35 koní, ale díky dalším úpravám se postupně dostal až na 60 koní – na svou dobu to bylo více než slušné!
3. Porsche 911 má na kontě přes milion prodaných kusů
Představte si, že byste si měli vybrat jedno auto, které definuje sportovní vozy. Pro mnoho lidí je odpověď jasná – Porsche 911. Od svého uvedení na trh v roce 1964 se z něj stala ikona. A tahle legenda překročila milník jednoho milionu prodaných kusů v roce 2017. Pro značku to byla obrovská událost – dokonce vyrobili speciální „jubilejní“ kus.
Fun fact: Právě ten miliontý kus Porsche 911 se stal součástí sbírky v muzeu Porsche. Je v zeleném odstínu „Irish Green“ a připomíná začátky modelu.
4. Název 911 vznikl kvůli Peugeotu
Původně měla nová řada Porsche nést označení 901, což by dávalo smysl v rámci tehdejšího systému značení. Jenže francouzská automobilka Peugeot měla práva na všechny trojmístné kombinace s nulou uprostřed. Porsche tedy nemělo na výběr – muselo změnit číslo na 911.
Pozoruhodné na tom je: Dnes už si to těžko dokážeme představit, ale kdyby Peugeot neměl patent, mohlo být „devětsetjednička“ úplně jinou legendou. Myslím, že 911 zní o dost lépe, co říkáte?
5. První továrna Porsche byla v rakouském Gmündu
Většina lidí spojuje Porsche s Německem, konkrétně s městem Stuttgart. Ale první modely, konkrétně Porsche 356, se vyráběly v malé rakouské obci Gmünd. Rodina Porsche tam odešla po druhé světové válce a založila tam svou první výrobní linku.
Zajímavý fakt: V Gmündu se vyrobilo jen 52 kusů modelu 356. Tyto vozy jsou dnes vysoce ceněné sběrateli a jejich ceny se na aukcích šplhají do astronomických výšin.
6. Porsche a závod Le Mans – neporazitelná kombinace
Pokud jste fanouškem motorsportu, určitě víte, že Porsche je rekordmanem ve vítězstvích v 24 hodin Le Mans. Celkem vyhrálo více než 19krát a žádná jiná automobilka se tomuto rekordu ani nepřiblížila. Porsche dominovalo hlavně díky svým prototypům, jako byl legendární model 917.
Proč je to důležité: Le Mans není jen o rychlosti – jde o výdrž, spolehlivost a týmovou práci. To, že Porsche v tomto závodě tolikrát zvítězilo, ukazuje na jejich technickou nadřazenost.
7. Porsche mělo blízko k elektromobilům už před více než stoletím
V roce 1898, ještě před vznikem samotné automobilky Porsche, navrhl Ferdinand Porsche první elektromobil nazvaný „P1“. Tento vůz byl na svou dobu neuvěřitelně pokrokový – měl maximální rychlost 35 km/h a zvládl ujet přes 80 km na jedno nabití.
Fun fact: Představte si, že už tehdy existoval elektromobil s dojezdem, který by stačil na většinu dnešních městských jízd. Porsche se tím vlastně vrátilo ke svým kořenům, když uvedlo model Taycan.
8. Porsche Cayenne – záchrana automobilky?
Na přelomu tisíciletí nebylo Porsche v ideální finanční situaci. Značka potřebovala něco, co by přilákalo nové zákazníky. A tak přišel na scénu model Cayenne – první SUV v historii Porsche. Zpočátku to bylo kontroverzní rozhodnutí, protože mnoho fanoušků tvrdilo, že „Porsche by mělo dělat jen sportovní vozy“.
Výsledek? Úspěch. Cayenne se stal bestsellerem a dodnes je jedním z nejprodávanějších modelů značky. Díky němu si Porsche mohlo dovolit investovat do dalších projektů, jako byl Panamera nebo Taycan.
9. Taycan překonal rychlostní rekord na Nürburgringu
Porsche Taycan není jen dalším elektromobilem. V roce 2022 se verze Taycan Turbo S prohnala slavnou závodní tratí Nürburgring a stanovila nový rekord mezi elektromobily. Čas: 7 minut a 33 sekund. Pro srovnání, je to rychlejší než většina tradičních sportovních aut se spalovacím motorem.
Proč je to důležité: Nürburgring je považován za jednu z nejnáročnějších tratí na světě. Pokud auto zvládne tuto trať s takovým časem, je jasné, že jde o opravdový sportovní stroj.
10. Porsche vyrábělo i traktory
Když si představíte Porsche, nejspíš vás nenapadne, že tahle značka někdy vyráběla traktory. Ale ano, v 50. a 60. letech se Porsche pustilo do výroby traktorů pod názvem „Porsche-Diesel“. V té době to dávalo smysl – Evropa potřebovala stroje pro zemědělství a Porsche se chtělo dostat do povědomí širší veřejnosti.
Zajímavost: Tyto traktory dnes sbírají veteránští nadšenci, a když najdete zachovalý kus, může mít hodnotu vyšší než některé staré modely aut.
11. Porsche pomáhalo vyvíjet ikonické Audi RS2
Když v 90. letech vzniklo Audi RS2 Avant, svět objevil jedno z prvních skutečně výkonných kombíků. Porsche tehdy s Audi spolupracovalo na vývoji tohoto modelu a pomohlo mu vyladit podvozek, brzdy a motor.
Fun fact: RS2 bylo tak úspěšné, že položilo základy celé řady sportovních modelů RS, které dnes milují nadšenci do rychlých aut po celém světě.
12. Porsche 959 – technologická perla 80. let
Model 959 byl svého času nejpokročilejším sportovním vozem na světě. Byl vybaven pohonem všech kol, adaptivním odpružením a motorem s dvěma turbodmychadly. Dosahoval maximální rychlosti přes 300 km/h a stal se snem každého petrolheada.
Proč je legendární: Mnoho technologií, které debutovaly u modelu 959, bylo později přeneseno do běžné produkce. Porsche tím nastavilo standardy, které ovlivnily celý automobilový průmysl.
13. Porsche a Formule 1 – méně známá kapitola
Porsche se v minulosti zapojilo do světa Formule 1, i když ne tak intenzivně jako Ferrari nebo Mercedes. V 60. letech se značka pokusila prorazit s vlastním monopostem, který dokonce dosáhl jednoho vítězství. V roce 2026 se však chystá velký návrat jako dodavatel pohonných jednotek.
Zajímavý fakt: Vítězství Porsche ve Formuli 1 bylo docíleno v roce 1962 na Grand Prix Francie. I když to nebyla dlouhá éra, ukazuje to, že Porsche má závodění v krvi.
14. Panamera – luxusní čtyřdveřové překvapení
Když byla Panamera uvedena v roce 2009, bylo to pro mnoho lidí překvapení. Čtyřdveřové Porsche se některým fanouškům nelíbilo, protože si mysleli, že to popírá sportovní DNA značky. Ale opak byl pravdou – Panamera nabídla kombinaci luxusu, výkonu a každodenní praktičnosti.
Důležité: Dnes je Panamera vyhledávaným vozem pro ty, kdo chtějí komfort i rychlost v jednom balení. A víte co? S hybridní verzí si Panamera získala i ekologicky smýšlející zákazníky.
15. James Dean a jeho „prokleté“ Porsche 550 Spyder
Když se řekne James Dean, většina lidí si vybaví nejen jeho hereckou kariéru, ale i tragickou nehodu. Zahynul v roce 1955 za volantem svého Porsche 550 Spyder, které pojmenoval „Little Bastard“. Mnozí věří, že tento vůz je prokletý – několik lidí, kteří přišli s autem do kontaktu po Deanově smrti, mělo nehodu.
Zajímavost: Auto zmizelo při přepravě v roce 1960 a dodnes není známo, kde se nachází. Nadšenci do konspiračních teorií věří, že někde existuje garáž, která ukrývá tento historický klenot.
16. Porsche 918 Spyder – hybrid, který změnil hru
Když se řekne hybridní auto, většina lidí si představí něco úsporného a ekologického. Ale Porsche 918 Spyder tuto představu totálně rozdrtilo. Spojení 4,6litrového V8 motoru a dvou elektromotorů dalo dohromady výkon 887 koní. Zrychlení z 0 na 100 km/h? Za 2,6 sekundy. Taková čísla si žádný jiný hybrid té doby nemohl dovolit.
Proč na něj nikdy nezapomeneme: 918 Spyder dokázal, že hybridy nemusí být nudné, ale mohou být rychlé, agresivní a extrémně žádané.
17. Porsche Taycan – návrat k elektromobilům ve velkém stylu
Porsche se po letech vrátilo ke svým elektrickým kořenům a uvedlo model Taycan. Tento plně elektrický vůz je odpovědí na Teslu a ukazuje, že i sportovní elektromobil může být plnohodnotným Porsche. V nejvýkonnější verzi Turbo S má Taycan výkon 761 koní a maximální rychlost přes 260 km/h.
Zajímavost: Taycan Turbo S je jedním z mála elektromobilů, které dokážou zrychlit opakovaně bez ztráty výkonu. Baterie jsou navrženy tak, aby se nepřehřívaly ani při intenzivní jízdě.
18. Porsche 911 GT3 RS – král okruhů
Když se objeví GT3 RS, všichni vědí, že je čas na seriózní jízdu. Tento model je určen hlavně pro závodní tratě, ale můžete ho bez problémů legálně řídit i na běžné silnici. S atmosférickým šestiválcem o výkonu přes 500 koní jde o čistý zážitek z řízení.
Proč je výjimečný: Má tak pokročilou aerodynamiku, že i při vysokých rychlostech auto drží přilepené k vozovce. Řídit ho je jako jet po kolejích – přesné, stabilní a extrémně vzrušující.
19. Porsche vyvíjí syntetické palivo
Zatímco většina automobilek směřuje k elektromobilitě, Porsche jde ještě o krok dál. Společně s partnery vyvíjí syntetické palivo, které by mohlo být ekologickou náhradou benzínu. Tento typ paliva by byl neutrální k životnímu prostředí a umožnil by klasickým spalovacím motorům fungovat bez emisí CO₂.
Důležité: Pokud se syntetické palivo stane realitou, mohlo by to zachránit sportovní vozy se spalovacími motory před úplným zákazem.
20. Porsche Carrera GT – ikonický supercar, který má svůj příběh
Carrera GT je supercar, na který se nedá zapomenout. Měla karbonový monokok, manuální převodovku a desetiválcový motor původně navržený pro Formuli 1. Bohužel, tento vůz je také známý kvůli tragické nehodě Paula Walkera, která se stala v roce 2013.
Zajímavost: Carrera GT byla vyrobena pouze v omezeném počtu 1270 kusů, což z ní dělá sběratelský unikát.
21. Porsche 356 – tam, kde to všechno začalo
První sériově vyráběné Porsche bylo 356, které debutovalo v roce 1948. Vypadalo jako malé elegantní kupé, ale pod kapotou mělo velkou duši. Tento model byl předchůdcem všech budoucích sportovních vozů Porsche a položil základy designu, který se zachoval až do dnešní doby.
Zajímavé: Originální modely 356 jsou dnes mezi sběrateli velmi žádané a jejich cena často přesahuje miliony korun.
22. Porsche je aktivní v motorsportu už od svého vzniku
Závodění je pro Porsche víc než jen marketingová záležitost – je to součást DNA značky. Porsche se účastní mnoha závodů, od rallye přes okruhové závody až po endurance (vytrvalostní závody) jako je slavný Le Mans.
Fun fact: Porsche se může pochlubit rekordním počtem vítězství ve vytrvalostních závodech, což potvrzuje jejich technologickou nadřazenost.
23. Porsche má speciální program „Exclusive Manufaktur“
Pokud chcete, aby vaše Porsche bylo jedinečné, můžete využít program „Exclusive Manufaktur“. Tento program umožňuje zákazníkům přizpůsobit si každý detail svého vozu – od barvy karoserie až po speciální výšivky na sedačkách.
Důležité: Můžete si například nechat na opěrky hlavy vyšít své iniciály nebo zvolit jedinečný odstín laku, který nikdo jiný nemá.
24. Porsche má tajné muzeum s prototypy
Ve Stuttgartu je oficiální muzeum Porsche, kde můžete obdivovat slavné modely z historie značky. Ale existuje ještě jedno tajné místo, kam se veřejnost nedostane – sklad plný prototypů a jedinečných vozů, které nikdy nešly do sériové výroby.
Zajímavost: Tento tajný sklad obsahuje například prototypy z 80. let s futuristickými designy nebo hybridní vozy, které předběhly svou dobu.
25. Porsche 917 – legenda Le Mans
Model 917 je pro motorsport něco jako Mona Lisa pro umění. Tento závodní speciál debutoval v roce 1969 a rychle se stal ikonou díky vítězství v závodě 24 hodin Le Mans. Jeho design byl přizpůsoben tak, aby dosahoval maximální aerodynamické účinnosti, což mu umožnilo vyhrávat s přehledem.
Zajímavost: Ve filmu „Le Mans“ s hercem Stevem McQueenem hraje hlavní roli právě Porsche 917. Tento model je pro fanoušky motorsportu absolutní legenda.
26. Porsche a jeho rekordní testovací trať
Každé Porsche, než se dostane do rukou zákazníka, musí projít náročným testováním. A kde jinde než na domácí trati v německém Weissachu. Tato trať obsahuje různé povrchy, zatáčky a rovinky, které simulují podmínky z celého světa.
Důležité: Trať je tak ikonická, že i inženýři Ferrari ji občas využívají k testování svých vozů. Konkurence prostě ví, kde je kvalita.
27. Porsche má své hodinky, zavazadla a další doplňky
Pod značkou Porsche Design najdete prémiové produkty, které odrážejí eleganci a kvalitu samotných vozů. Ať už jde o hodinky, brýle nebo cestovní tašky, všechny tyto předměty jsou vyráběny s důrazem na detail.
Fun fact: Hodinky Porsche Design jsou oblíbené mezi fanoušky motorsportu, protože některé modely obsahují i materiály z použitých částí vozů.
28. Porsche slaví výročí s limitovanými edicemi
Když má Porsche důvod slavit, rozhodně to stojí za to. Každé větší výročí je příležitostí k vytvoření speciálních limitovaných modelů, které se okamžitě stávají sběratelskými kousky.
Příklad: K 70. výročí značky vznikla limitovaná edice Porsche 911 Speedster, která se okamžitě vyprodala.
29. Porsche a umění závodit na okruhu Nordschleife
Nürburgring je známý jako „Zelené peklo“ a každý výrobce sportovních aut se snaží na této trati ukázat své schopnosti. Porsche je tu jako doma – téměř každý model značky drží nějaký rekord v určité kategorii.
Zajímavost: Porsche 911 GT2 RS zajelo rekordní kolo s časem 6:43, což z něj dělá jedno z nejrychlejších produkčních aut na světě.
30. Ekologická budoucnost Porsche
Ačkoli je Porsche synonymem výkonu a spalovacích motorů, značka se plně věnuje ekologii. Plánuje do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a vyrábět většinu svých modelů elektricky nebo na syntetické palivo.
Důležité: Porsche ukazuje, že i tradiční automobilka může držet krok s moderními trendy a stále přitom respektovat svou historii.
Závěr
Porsche je víc než jen značka – je to příběh plný vášně, inovací a závodních úspěchů.
Ať už obdivujete model 356, nebo novinku Taycan, je jasné, že tahle automobilka bude dál psát historii automobilového průmyslu.
Vaše komentáře
Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.